Operativ Tidsperiod
 


                               /---------------------------------------------1998
     ---|-------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|------
      1945  1950              1960              1970              1980              1990

 

 

Avioniksystem SK35C                                   Notis 2

 

 

 

 

 

 

 

 

SK35C med FT

SK35C med FT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Avioniksystem SK35C översikt

Avioniksystem SK35C översikt

Större bild

 

 

SK35C var avsett att användas vid typinflygning av blivande Drakenförare. Framtagningen av den tvåsitsiga drakenversion hade sin grund i den negativa haverihistoriken från tidigare svenska jaktflygplan, där typutbildningen skedde direkt till enmansflygning. Efter olika turer och uppfattningar inom flygvapnet togs beslutet om att tillverka ett antal SK35C för den speciella och lyckade verksamhet som typinflygnings-skolningen TIS35 sedan blev.


Flygplanet var konverterat ur den första delserien J35A varifrån det mesta av dess avionik ärvdes. I SK35C installerades dock ingen taktisk utrustning varför behovet av en speciell luftdatagivare och datacentral för samordnande av funktionsdata saknades.
Avioniken tillät ändå i sin relativa enkelhet säker flygning i alla väder och i mörker både från fram- och baksits eftersom de flygsäkerhetsnödvändiga utrustningarnas indikatorer i stort sätt var dubblerade.

 

Avioniken i SK35C omfattade vid leveransen 1962 

  • Flyglägesinstrument    FLI-19

  • Flygradio                      FR-13

  • Navigeringsradar        PN-507

  • Styrautomat                 SA-51A (dämpfunktioner) 

De olika systemen var förbundna med varandra genom flygplanets kablage. I de olika utrustningarna utfördes de funktioner som var nödvändiga för flygning i alla väder.

 

SK35C var operativ under mycket lång tid och flera system moderniserades vid olika tidsperioder.

 

Den nya och ändrade avioniken omfattade 1966-67

 

  • Flygradio                  FR-14 (reservradio)

  • Styrautomat             SA-51A (styrningsfunktion)

  • Navigeringsradar    PN-595 (ersatte PN507)

 Dessa förändringar tillsammans med ändringar i vissa mekaniska system medförde, att flygplanets tekniska status flygsäkerhetsmässigt i hög grad förbättrades. 

 

Ny avionik som infördes från 1970

  • Stallvarningssystem    SVS

  • Landställsvarning        Höjd-/Fartgivare 

Under första delen av 1970-talet inträffade allvarliga incidenter i flygplanets styrautomatfunktion. Spontana inkopplingar av styrningsdelens attitydhållningar medförde att styrsystemet blev mycket svårmanövrerbart. Beslut togs att den berörda funktionsdelen kopplades bort och delar av utrustningen demonterades ur flygplanet. Samtidigt infördes ett nytt reglage Girtrim i kabinen för att föraren skulle kunna trimma bort oegentliga girtendenser i flygplanet. 

 

Den ändrade avioniken efter 1977

  •  Styrautomat   SA-51C (endast dämpning- och girtrim)  

1980 började provinstallation av ny flygradio och flyglägesplattform samt civil transponder i ett flygplan vid F16. Omfattande arbete och miljöprov samt förestående överföring av SK35C till F10 fördröjde serieinförandet några år.  

 

Ny avionik från 1987

  • Flygradio                          FR-31 (ersatte FR-13)

  • Flygradio                          FR-21 (ersatte FR-14)

  • Manöverenhet 1              ME-1 (ny i framsits)

  • Manöverenhet 2              ME-2 (ny i baksits)

  • SSR Transponder           PN-837

  • Flyglägesinstrument        FLI-35C

Avioniksystemet i SK35C hade efter samtliga dessa ändringar nått sin slutliga utformning i sitt avioniksystem. 

 

Avioniksystem SK35C översikt

  • Navigeringsutrustningen PN-507 och senare PN-595 angav flygplanets position i förhållande till navigeringsfyrar och landningsbanor.

  • FLI-19 och senare FLI-35C överförde information till  indikatorer och andra abonnerande system om flygplanets attityd i tipp, roll och kurs.

  • Kommunikationsutrustningen utgjordes av FR-13/-14 och senare FR-21/-21. Flygradion hade dubbla system för säkerhet. Senare installerad civil igenkänningsutrustning SSR PN-837 med höjdrapportering förbättrade flygsäkerheten.

  • Styrautomaten SA-51A och senare SA-51C förbättrade flygplanets flygegenskaper.

  • Stallvarningssystemet, SVS förbättrade flygsäkerheten vid avancerad flygning.

  • Landställsvarningen minskade risken för glömska att fälla ut landstället.

Se även Avionikutvecklingen i Flygvapnet 1936-1990

 

Skrivet av Göran Hawée

Senast uppdaterad 2010-03-03

 

Källor:

Beskrivning SK35C del 1 o 2

SFI Beskrivning och handhavande SK35C