
J35B

J35D

Servicebil 405B/405D

Operatör på plats i testrummet
Provningsdel 1, exempel

Trycksimulator Luftdataenhet
LD-2/DS-2,
Provningsenhet DS-2
Provningsdel 2, exempel

Provningsenhet FD10
Provningsdel 3, exempel

Korskoppling,
Oscilloskop, Dekadtransformator
Provningsdel 4, exempel

Testutrusning PN-59
Exempel på lös utrustning

Frekvensmeter PS-03

Riktkikare
Exempel på kablage och slangar

Anslutning 200-poliga skarvdon

Anslutningskabel SA-51/05

Kraft- och kylningspanel
|
Allmänt
Drakenflygplanen
J35B
och
J35D
avionikutrustningar var de första
delsystem i Flygvapnet som kom att testas både statiskt och i dynamiska
förlopp genom en central anslutning till flygplanen. Dessa
underhållsåtgärder skedde dels regelbundet i samband med Service efter
Tillsyn av hela flygplan och dels vid speciellt uppkomna
Fellokaliseringar. För ändamålet tog KFF fram specifikationer samt gav
olika företag i uppdrag att konstruera systemprovutrustningar och
CVA
att anpassa dessa i ett speciellt fordon för transport och provning i
fred- och krigstid.
Servicebil 405B till 1974 / Servicebil 405D
efter 1986.
Till
J35B och J35D samt senare Drakenversioner anskaffades en buss av
Mercedes-typ. Den inreddes med fyra olika Provningsdelar placerade runt
en central stol för en operatör samt med en del lös utrustning i ett
eget utrymme. Testutrustningarna anslöts till flygplanavioniken med
olika typer av kablage och slangar. I vissa fall även via olika antenner
monterade på bilens tak. En typ av elkablage utgjordes av ett
mångledande arrangemang inneslutna i två kraftiga höljen som uppbars av
en mekanisk armkonstruktion. Kablaget avslutades med två 200-poliga skarvdon för koppling till motsvarande skarvdon V18A och B i flygplanets
ryggås. Andra typer av kablage utgjordes av separata elledningsknippen
eller enskilda koaxialledningar för anslutning till skarvdon i
flygplanets vinge (J35B) eller fena (J35D) och till koaxialavslutningar
(adaptrar) som monterades på flygplanets olika antenner. Tryckslangar
kopplades till flygplanets pitotrör. Genom detta kunde de rackmonterade
testutrustningar i Servicebilen och dess lösa testutrustningar sända
stimuli till de olika avioniksystemen samt ta emot svarssignaler för
utvärdering av testresultatet. Dessa avlästes på olika instrument eller
lampor på testutrustningarna eller i flygplanet.
Nedan följer en kort sammanfattning av den
utrustning som ingick och de system som skulle testas samt dess
placeringar i Servicebilen.
Testutrustningar
/ System som testades i flygplanet
Provningsdel 1
J35B
/J35D
-
Trycksimulator. / Luftdataenhet LD-2/DS-2.
-
Provningsenhet DS-2. / Datacentral DC-2/DS-2.
-
Siktesprovenhet S-7A. / Sikte
S-7A-2.
-
Provningsenhet Fr / Flygradio
FR-13 /
FR-14, FR-13/FR-21.
-
Provningsenhet PN 79 (Pulsenhet, Tillsats, HF-enhet). /
Igenkänningsradar IK PN-793
J35D
Provningsdel 2
J35B
/J35D
-
Skrivare, Servoprovenhet, Manöverenhet. / Flyglägesinstrument
FLI-25.
-
Provningsenhet FD2. / Styrdataomvandlare FD-10, Datacentral
DC-2/DS-2.
Provningsdel 3
J35B
/J35D
-
Korskopplingspanel. / FR-13 / FR-14 / FR-21, PN-59, PN-79,
PS-03.
-
Oscilloskop Tektronix Typ RM16 (Rackmont 310). / Samtliga system
i flygplanet.
-
Dekadtransformator. / DS-2, S-7A-2
J35B
J35D
Provningsdel 4
J35B
/J35D
-
Provningsenhet (Målsimulator Grovfelsökare), HF-effektmeter. /
Siktesradar PS-03.
-
Provutrustning PP-59 (HF-enhet, Kod/Avståndsenhet, R-kodenhet,
Kraftenhet). / Navigeringsradar
PN-593/PN-594.
Lös utrustning, bakre
utrymmet / System som testades.
J35B
/J35D
-
Antennadapter, Hörtelefon/mikrofon, Marktelefoniförstärkare./
Flygradio FR-13 / FR-14 / FR-21.
-
Devieringsdon och Devieringskikare. / Flyglägesinstrument
Fli-25.
-
Adapter Rund/Rikt-antenner, Dämpare. / Navingeringsradar
PN-593/PN-594.
-
Absorbationskåpor för antenner. / Igenkänningsradar
-
PN-793.
-
Ekosimulator, Provningslåda, Frekvensmeter, HF-mätdon, HF-mäthuvud,
Ensningsenhet. / Siktesradar PS-03.
-
Riktkikare. / Sikte S-7A-2.
J35B
Anslutningskablage och
slangar / System som testades.
J35B
/J35D
-
Anslutning i flygplanets ryggåsanslutning V18. / FR-13 / FR-14 /
FR-21, FLI-25, PN-593/PN-594, DS-2, PS-03, S-7A-2.
-
Anslutning på flygplanets antenner. / FR-13 / FR-14 /
-
FR-21, PN-59, PN-793.
-
Slanganslutningar på flygplanets pitotrör. / DS-2/LD-2.
Aneroidinstrument.
J35B
J35D
Kraft- och
kylningsförsörjning för Provningsdelarna.
-
Nätdel. Kraftförsörjning 3x380V/50Hz och 3x200V/400Hz.
-
Kylsystem. Fläktar och rörsystem.
-
Värmesystem. Element eller bensindrivet aggregat.
Källa:
Beskrivning Servicebil 405/1
Skrivet
av Göran Hawée och Lennart Höglund
Senast uppdaterad 2018-09-07
|