Operativ Tidsperiod
 

 

           Servicebil 405B/405D     405D
                      J35B/J35D     J35D

                   /------------/-----------/
--|----|----|----|----|----|----|----|----|----|--
      1950      1960      1970      1980      1990

 

 

Systemserviceutrustning J35B och J35D
 

Mercedes Benz  Servicebil 405B och 405D              Notis 2

J35B

J35D

Servicebil 405B/405D

 

Operatör på plats i testrummet

  

Provningsdel 1, exempel

Trycksimulator Luftdataenhet LD-2/DS-2, Provningsenhet DS-2

 

Provningsdel 2, exempel

Provningsenhet FD10

 

Provningsdel 3, exempel

Korskoppling, Oscilloskop, Dekadtransformator

 

Provningsdel 4, exempel

Testutrusning PN-59

  

Exempel på lös utrustning

Frekvensmeter PS-03

Riktkikare

  

Exempel på kablage och slangar

Anslutning 200-poliga skarvdon

Anslutningskabel SA-51/05

 


Kraft- och kylningspanel

 

 

Allmänt

Drakenflygplanen J35B och J35D avionikutrustningar var de första delsystem i Flygvapnet som kom att testas både statiskt och i dynamiska förlopp genom en central anslutning till flygplanen. Dessa underhållsåtgärder skedde dels regelbundet i samband med Service efter Tillsyn av hela flygplan och dels vid speciellt uppkomna Fellokaliseringar. För ändamålet tog KFF fram specifikationer samt gav olika företag i uppdrag att konstruera systemprovutrustningar och CVA att anpassa dessa i ett speciellt fordon för transport och provning i fred- och krigstid.

 

Servicebil 405B till 1974 / Servicebil 405D efter 1986.

Till J35B och J35D samt senare Drakenversioner anskaffades en buss av Mercedes-typ. Den inreddes med fyra olika Provningsdelar placerade runt en central stol för en operatör samt med en del lös utrustning i ett eget utrymme. Testutrustningarna anslöts till flygplanavioniken med olika typer av kablage och slangar. I vissa fall även via olika antenner monterade på bilens tak. En typ av elkablage utgjordes av ett mångledande arrangemang inneslutna i två kraftiga höljen som uppbars av en mekanisk armkonstruktion. Kablaget avslutades med två 200-poliga skarvdon för koppling till motsvarande skarvdon V18A och B i flygplanets ryggås. Andra typer av kablage utgjordes av separata elledningsknippen eller enskilda koaxialledningar för anslutning till skarvdon i flygplanets vinge (J35B) eller fena (J35D) och till koaxialavslutningar (adaptrar) som monterades på flygplanets olika antenner. Tryckslangar kopplades till flygplanets pitotrör. Genom detta kunde de rackmonterade testutrustningar i Servicebilen och dess lösa testutrustningar sända stimuli till de olika avioniksystemen samt ta emot svarssignaler för utvärdering av testresultatet. Dessa avlästes på olika instrument eller lampor på testutrustningarna eller i flygplanet.

 

Nedan följer en kort sammanfattning av den utrustning som ingick och de system som skulle testas samt dess placeringar i Servicebilen.

 

Testutrustningar / System som testades i flygplanet

 

Provningsdel 1

J35B /J35D

  • Trycksimulator. / Luftdataenhet LD-2/DS-2.

  • Provningsenhet DS-2. / Datacentral DC-2/DS-2.

  • Siktesprovenhet S-7A. / Sikte S-7A-2.

  • Provningsenhet Fr / Flygradio FR-13 / FR-14, FR-13/FR-21.

  • Provningsenhet PN 79 (Pulsenhet, Tillsats, HF-enhet). / Igenkänningsradar IK PN-793

J35D

Provningsdel 2

J35B /J35D

  • Skrivare, Servoprovenhet, Manöverenhet. / Flyglägesinstrument FLI-25.

  • Provningsenhet FD2. / Styrdataomvandlare FD-10, Datacentral DC-2/DS-2.

 Provningsdel 3

J35B /J35D

  • Korskopplingspanel. / FR-13 / FR-14 / FR-21, PN-59, PN-79, PS-03.

  • Oscilloskop Tektronix Typ RM16 (Rackmont 310). / Samtliga system i flygplanet.

  • Dekadtransformator. / DS-2, S-7A-2

J35B

  • Provningspanel SA-51. / Styrautomat SA-51B.

J35D

  • Provningsenhet I, Provningsenhet II./ Styrautomat SA-05B/C.

Provningsdel 4

J35B /J35D

  • Provningsenhet (Målsimulator Grovfelsökare), HF-effektmeter. / Siktesradar PS-03.

  • Provutrustning PP-59 (HF-enhet, Kod/Avståndsenhet, R-kodenhet, Kraftenhet). / Navigeringsradar PN-593/PN-594.

  

Lös utrustning, bakre utrymmet / System som testades.

J35B /J35D

  • Antennadapter, Hörtelefon/mikrofon, Marktelefoniförstärkare./  Flygradio FR-13 / FR-14 / FR-21.

  • Devieringsdon och Devieringskikare. / Flyglägesinstrument Fli-25.

  • Adapter Rund/Rikt-antenner, Dämpare. /  Navingeringsradar PN-593/PN-594.

  • Absorbationskåpor för antenner. / Igenkänningsradar

  • PN-793.

  • Ekosimulator, Provningslåda, Frekvensmeter, HF-mätdon, HF-mäthuvud, Ensningsenhet. / Siktesradar PS-03.

  • Riktkikare. / Sikte S-7A-2.

J35B

  • Provutrustning PP-507, Frekvensmeter W1649. / Navigeringsradar PN-507. Utgick efter 1965.

Anslutningskablage och slangar / System som testades.

J35B /J35D

  • Anslutning i flygplanets ryggåsanslutning V18. / FR-13 / FR-14 / FR-21, FLI-25, PN-593/PN-594, DS-2, PS-03, S-7A-2.

  • Anslutning på flygplanets antenner. / FR-13 / FR-14 /

  • FR-21, PN-59, PN-793.

  • Slanganslutningar på flygplanets pitotrör. / DS-2/LD-2. Aneroidinstrument.

J35B

  • Anslutning i flygplanets vinge. / Styrautomat SA-51B.

J35D

  • Anslutning i flygplanets fena. / SA-05BC.

Kraft- och kylningsförsörjning för Provningsdelarna.

  • Nätdel. Kraftförsörjning 3x380V/50Hz och 3x200V/400Hz.

  • Kylsystem. Fläktar och rörsystem.

  • Värmesystem. Element eller bensindrivet aggregat.

 Källa: Beskrivning Servicebil 405/1

 

Skrivet av Göran Hawée och Lennart Höglund
Senast uppdaterad 2018-09-07