 |
Tidslinje 1950-1990
Svenska Försvarets Helikoptrar |
1950-1959 | Under denna period utvecklades helikoptern starkt i Sovjetunionen, USA och Västeuropa.
Dess användbarhet upptäcktes även i Sverige och marinen var den försvarsgren som först anskaffade helikoptrar.
Se även Helikoptern i Försvaret
|

| 1957 |

HKP1 | 1958 - Marinens två första Vertol 44 kommer till Sverige. De får beteckningen
HKP1.
Helikoptern hade två rotorer som drevs gemensamt av en stjärnmotor som var placerad bak i helikoptern. Dess uppgift var ubåtsjakt och räddningsverksamhet. Ytterligare 4 helikoptrar beställdes senare. Samma år beslutas att några av helikoptrarna skall stationeras på Torslanda.
|
 HKP2
| 1959 Marinens fyra första Alouette II levereras. Åtta är beställda. De får beteckningen
HKP2. Flygvapnet får sina två första Alouette II, HKP2. Marinens andra HKP-förband, 2. helikopterdivisionen, etableras på Torslanda i Göteborg. Arméns helikopterskola upprättas i Boden och får sina första två första Alouette II, HKP2.
|
1960-1969 | Under detta årtionde växer helikopterflottan väsentligt. Alla flottiljer får helikoptrar, fler tunga helikoptrar anskaffas och arméns helikopterverksamhet växer. |

HKP1 på Berga | 1961 - Marinens 1. helikopterdivision flyttas till Berga söder om Stockholm.
- HKP1 var utrustad med hydrofon och sjunkbomber för ubåtsjakt. För kommunikation fanns flygradio
FR-12 och RA-05 samt för navigering gyrokompass, flygradiopejl och Decca-mottagare. Tre
HKP1 utrustas senare med radarhöjdmätare
PH-11.
|
HKP3A |
1962
-
Flygvapnet får sina första Agusta Bell 204B som betecknas
HKP3A. De avsågs användas för att underlätta underhåll av radiolänk- och radaranläggningar.
De var försedda med flygradio
FR-12 och
FR-16, radiostation
Ra-010 samt
flygradiopejl FRP-5.
-
Marinen får ytterligare fem Alouette II, HKP2.
-
Flygvapnet lånar två Vertol 44, HKP1 av marinen.
-
Armén köper två Hughes 269B för prov och utvärdering. De får beteckningen
HKP5.
|

HKP4A |
1963 |
HKP3B | 1964 |

HKP6A | 1968 - Armén får sina första Agusta Bell 206A. De får beteckningen
HKP6A och utrustas med flygradio FR21 och arméradio RA-020 samt flygradiopejl
FRP-6.
|
HKP6B | 1969 - Alouette II,
HKP2 tas ur drift.
Armén får tre nya Agusta Bell 204B försedda med större rotor och längre stjärtbom. De fick beteckningen
HKP3C. Marinen får ytterligare tio Agusta Bell 206A. De betecknas HKP6B. 2. helikopterdivisionen upprättas på Säve och erhåller de HKP1 som varit baserade på Torslanda.
|
1970-1979 | Marinens ubåtsjaktförmåga förbättras och flygräddningen förstärks. |

HKP4C | 1972 -
HKP1, Vertol 44 tas ur tjänst.
Marinen får sina första Kawasaki/Vertol 107. De får beteckningen
HKP4C. De är utrustade med autopilot, hydrofon, ubåtsjaktsvapen, radar, dopplernavigering
Doppler-71 med karta samt Deccamottagare och radarhöjdmätare. De är också försedda med civil navigeringsutrustning samt tre flygradiosystem,
FR-12,
FR-25 och
FR-27.
|
1980-1989 | Försvarsmaktens helikopterflotta utökas ytterligare och moderniseras. Armén får sina första pansarvärnshelikoptrar och flygvapnet får Europas bäst utrustade flygräddningshelikopter. |

HKP5 | 1980 - Armens helikopterskola får sina första av 26 beställda Hughes/Schweizer 300C, som ska användas för grundutbildning av helikopterförare. De betecknas
HKP5B och baseras i Boden och Nyköping.
|

HKP9B | 1985 |
HKP9A | 1987 - Armén får sina första MBB BO-105CB som hade två motorer och stelt rotorsystem. De avsågs fungera som pansarvärnshelikoptrar och utrustades därför med pansarbrytande robotar. De betecknades
HKP9A.
|

HKP10 | 1988 - Flygvapnet får sina två första Super Puma AS332 M1 avsedda för flygräddning. De betecknas
HKP10A och är utrustade med mycket avancerad avionik. Styrautomat, elektroniska flyginstrument, radar, tröghetsnavigering och navigeringsdator som får information via databussar från en mängd sensorer som möjliggör automatisk flygning med stor noggrannhet.
|

HKP4D | 1990 - Flygvapnets HKP4A tas ur bruk. Marinen övertar fyra HKP4A och bygger om dem för ubåtsjakt. Den moderna navigeringsdatorn TANS tas ur och ersätts med den äldre Decca Computer 1770.
Helikoptrarna får beteckningen
HKP4D.
|
1992 - | Flygvapnet får fler mycket avancerade flygräddningshelikoptrar. |

|
1992 - Flygvapnet får resterande 10 stycken
Super Puma successivt under 1990-talet. De är nu utrustade med avancerad navigeringsdator för förbättrad automatisk flygning med möjlighet till val av förprogrammerade flyg- och sökmoder. De blir senare även försedda med lasergyro och GPS.
|