|
Bakgrund
Under slutet av 1940- och i början av 1950-talet fortsatte den mycket
snabba tekniska utvecklingen. Detta skedde inte bara inom flygtekniken,
utan kanske ännu mer på det elektroniska området. Samtidigt ökade de
operativa kraven genom ständig förändring av hotbilden, föranledd av
vapenutvecklingen och en accelererande kapprustning i
vår omvärld. Den
förväntade nedrustningen efter andra världskriget hade förbytts i en ny
rustningsperiod i inledningen av det
Kalla kriget.
Mot denna bakgrund, måste flygvapnets jaktförband förnyas och en
ersättare för J29 Tunnan började planeras redan1949. Målet var ett
överljudsplan som var prestandamässigt optimerat som vapenplattform för
direktinsats mot snabba mål på hög höjd.
Dessutom anpassad till det unika svenska krigs- och vägbassystemet.
Flygvapnets krav på detta nya flygplan var alltså omfattande. Det skulle
kunna bära sin beväpning av automatkanoner AKAN, Raketer RAK och Robotar
RB för att kunna operera från en centralt belägen bas till varje del av
Sveriges 2000 km långa kust i alla slags väder, både natt och dag.
Utvecklingen
Efter utvärdering av ett projektutkast från december 1949 av ”Flygplan
Typ 1220”, ett enkelt deltavingat flygplan med robotbeväpning och en
toppfart strax över ljudhastigheten Mach 1 beslutade flygvapnet att gå
vidare med ett försöksflygplan kallat ”Ljudvallen”. Konstruktionen hade
en dubbel deltavinge med en smal flygkropp och var unik och oprövad.
Ett speciellt provflygplan SAAB 210 ”Lilldraken” tillverkades, nedskalad
till ca 70%, för utprovning av flygplanets lågfartsegenskaper. Även
swinglinemodeller i skala 1:7 tillverkades för att utröna
flygegenskaperna innan SAAB 210 skulle flyga för första gången. Detta
skedde den 21 januari 1952 varefter proven fortsatte i första hand i
underljudsfarter.
Under de fortsatta utprovningarna, modifierades 210-an, bl.a. flyttades
luftintagen bakåt för att ge bättre sikt vid landning samt försågs med
bromskärm vilket även samtliga fullskaleversioner utrustades med.
I sitt slutliga utförande betecknades ”Lilldraken SAAB 210B.
I oktober 1951 hade en preliminär projektspecifikation för ”Flygplan Typ
1250” framtagits för robotbeväpning och för direktanfall. Projektet fick
fastare form allteftersom flygproven med SAAB 210 fortfor och den första
prototypen av ett fullskaligt Drakenflygplan, 35-1 röd U
flög 25 oktober 1955 och passerade ljudvallen, Mach 1 den 26
januari 1956 utan besvär
Av total 19 tillverkade flygplan enbart för provändamål utgjorde 13 st
specifika provflygplan för de olika versionerna.
-
35-2, blå U hade en ny motor med efterbrännkammare EBK.
-
35-3, gul U hade beväpning.
-
35-4 var en serieprototyp för J35A med motor i serieutförande
-
35-5 var i serieutförande för J35A för leverans till
försökscentralen FC.
-
35-6 var utrustad med starkare motor för utprovning av J35D
-
35-7 hade speciella mätutrustningar.
-
35-8 användes för utprovning av J35F och Falconrobotar.
-
35-9, 35-10 och 35-11 användes för utprovning av J35F.
-
35-12 användes för utprovning av J35D/F
-
35-13 användes för bl.a. utprovning av J35B/D radar.
Motorer
Ursprungligen var Draken planerad för en svenskutvecklad jetmotor med
axialkompressor, STAL-s GLAN med en statisk dragkraft på cirka 5000 kp
utan EBK. Flygförvaltningen beslutade dock i november 1952 att avbryta
den inhemska utvecklingen av jetmotorer .
I stället förvärvades tillverkningslicenser för den brittiska
Rolls-Royce RR Mk21A (RM5A) med dragkraften 3.460kp utan EBK vilken var
monterad i 35-1 vid dess första flygning. Dessa tillverkades av
Flygmotor i Trollhättan.
För de första serieflygplanen J35A, SK35C och J35B licenstillverkades
Avonmotorer ur den helt nya 200-serien, RR Mk.48A (RM6B) med dragkrafer
på 4890 kp utan EBK och 6520 kp med EBK65 respektive EBK66.
För J35D, S35E och J35F utvecklades ur Avon 300-serien en RR Mk.60
(RM6C) med dragkraften 5845 kp samt en ny EBK67 vilka tillsammans gav en
dragkraft på 7880 kp. Denna motor hade ett extra kompressorsteg och var
längre än RM6B men fick ändå plats i flygplanet på grund av att
flygplankonstruktören hade lämnat en 10 cm spalt för ev.
tyngpunktsförskjutning av motorn vilken ej behövde utnyttjas. Med RM6C
kunde J35D, S35E och J35F passera Mach 2. Flygprov med
RM6C gjordes första gången 29 november 1959.
Integrerad avionik
SAAB35 Draken blev det första svenska jetflygplanet med endast en
besättningsman för hantering av en omfattande avionikutrustning, d v s
den flygburna elektronikutrustningen där bl.a. spanings- och siktesradar
ingick. Av den orsaken var utrustningarna väl integrerade med varandra
och utformade med mycken automatik för att underlätta handhavande i
taktiska situationer där bl.a. höga farter och korta beslutstider
avgjorde om anfall för bekämpning av mål skulle lyckas eller inte.
Härmed kom den utvecklade avioniken i Flygplan 35 att starkt påverkade
flygplanets värde som krigsflygplan
Elkraftförsörjning
Samtliga Flygplan 35 hade en växelströmsgenerator som
huvudkraftförsörjare med en mindre vinddriven nödgenerator som
reservkratförsörjare samt ett likspänningssystem med en likriktare och
ett batteri. Huvudgeneratorn och nödgeneratorn levererade 200/115V 400Hz
till ett skensystem som delade upp försörjningen till alla förbrukare
vid normaldrift .
Vid reservdrift försågs de, för flygningen absolut nödvändiga system med
kraft.
Likströmssystemets likriktare lämnade 29V och batteriet 24V och systemet
hade samma uppbyggnad avseende normal- och reservförsörjning som
växelströmssystemet. Vid totalt växelströmsbortfall fanns endast
batteriet att tillgå, vilket normalt räckte till max 10 min flygning.
Flera versioner
Flygplan 35 Draken projekterades i första hand som jaktflygplan för
ersättning av J29 och senare J32B. Den snabba utvecklingen främst inom
avioniken gjorde dock att jaktversionen från början byggdes i fyra
versioner, J35A, J35B, J35D och J35F. Dessutom tillverkades i två andra
versioner, dels ett skolflygplan SK35C, med två sitsar och
dubbelkommando för underlättande av typinflygning av alla blivande
Drakenflygförare och dels ett spaningsflygplan S35E, för att ersätta
S29C och senare
S32C.
Totalt tillverkades 615 flygplan SAAB35 under åren 1960-1972.
Läs mera om:
Film:
En fem minuter lång film "I Drakens år" om utvecklingen av Draken. Ingen text.
Skrivet av: Göran Hawée
Senast uppdaterat 2022-01-12 |