Operativ Tidsperiod
 


        
  Servicebil J35A Servicebil 405A  405C
               J35A(SK35C)   J35A/SK35C     SK35C

                 /----/-------------/-------------1999
--|----|----|----|----|----|----|----|----|----|--
      1950      1960      1970      1980      1990

 

 

Systemserviceutrustning J35A och SK35C.

 

Ford Transit  Servicebil 35A och SK35C              Notis 2
Mercedes Benz  Servicebil 405A och 405C

 

J35A

 

 

SK35C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Servicebuss 405A

 

 

Operatör på plats i testrummet

  

 

 

Provningsdel 1, exempel

Testpanel Flygradio FR

 

 

 

 

Provningsdel 3, exempel

Testutrustning SA-51A/C

 

 

 

 

 

 

 

Exempel på lös utrustning

Frekvensmeter W1949

Testutrustning PP-50

 

 

Exempel på kablage och slangar

Slangar / kopplingar nospitotrör

 


Kraft- och kylningspanel.

 

 

Allmänt

Drakenflygplanen J35A och SK35C avionikutrustningar kom under sin operativa tid att testas både statiskt och i dynamiska förlopp. Dessa underhållsåtgärder skedde dels regelbundet i samband med Service efter Tillsyn av hela flygplan och dels vid speciellt uppkomna Fellokaliseringar. För detta ändamål hade KFF givit olika företag i uppdrag att konstruera systemprovutrustningar och CVA i Arboga att anpassa dessa i ett speciellt inrett fordon för transport och provning i fred- och krigstid.

 

Servicebil 35A Ford Transit från 1960.

Till J35A och sedermera SK35C inreddes en liten Fordbuss av typ Transit vilken väl täckte behovet för dessa flygplans servisändamål. Denna bil blev dock för liten för testutrustningarna i senare versioner av Draken och avvecklades efter några år. Nedan följer en kort sammanfattning av den testutrustning som ingick och de system som skulle testas med denna bil.

 

Testutrustningar / System som provades i flygplanet

 J35A / SK35C

  • Utteffektmeter och stående våg, Mikromatch, Hörtelefon och Mikrofon för förbindelsekontroll. / Flygradio FR-13.

  • Devieringsdon,  Devieringskikare / Flyglägesinstrument FLI-19.

  • Provutrustning PP-507, Frekvensmeter W1649, Oscilloskop Tektronix 310. / Navigeringsradar PN-507

  • Provlåda dämpning och Provningspanel dämpning / styrning. / Styrautomat SA-51A

J35A

  • Höjdsimulator. / Luftdataenhet LD-1/DS-1.

  • DS-provare. / Datacentral DC-1/DS-1.

  • Radarprovare 022, Frekvensmeter. / Siktesradar PS-02

  • Riktkikare. / Sikte S-6B.

Servicebil 405A/C från1964 / Servicebil 405C efter 1978.

En större bil av Mercedestyp betecknad 405 anskaffades för anpassning till de senare versionerna för flygplan 35. Den inreddes även för J35A och SK35C för att få samstämmighet och mer plats. Bilen, som även den var av busstyp inreddes med fyra olika Provningsdelar placerade runt en central stol för en operatör samt med en del lös utrustning i ett eget utrymme. Testutrustningarna anslöts till flygplanavioniken med olika typer av separata kablage och slangar. I vissa fall även via olika antenner monterade på bilens tak. Kablagen utgjordes av separata elledningsknippen eller enskilda koaxialledningar för anslutning till skarvdon i flygplanets främre apparatrum eller vinge och till koaxialavsluningar (adaptrar) som monterades på flygplanets olika antenner. Tryckslangar kopplades till flygplanets pitotrör. Genom detta kunde de rackmonterade testutrustningar i bilen samt lösa utrustningar sända stimuli och ta emot svarssignaler för utvärdering av testresultatet. Dessa avlästes på olika instrument eller lampor på testutrustningarna eller i flygplanet. Nedan följer en kort sammanfattning av den testutrustning som ingick och de system som skulle testas och samt hur de var placerade i Servicebilen.

 

Testutrustningar / System som provades i flygplanet

 Provningsdel 1

J35A / SK35C

  • Radioprovpanel FR. / Flygradio FR-13 / FR-14.

  • Höjdsimulator. / Aneroidinstrument.

J35A. (Utgår 1978).

  • Höjdsimulator. / Luftdataenhet LD-1/DS-1.

  • DS-provare. / Datacentral DC-1/DS-1.

  • Provningsenhet PN79, Pulsenhet, Tillsats, HF-enhet PN-793 (Hemliga) / Igenkänningsradar IK PN-793

SK35C. (Från 1987)

  • Radioprovpanel FR. / Flygradio FR-21 / FR-31.

Provningsdel 2

Saknar testutrustning.

 

Provningsdel 3

J35A / SK35C

  • Korskopplingspanel. / FR-13 / FR-14, PN-59, PN-79.

  • Oscilloskop Tektronix Typ RM16 (Rackmont 310). / Samtliga system i flygplanet.

  • Provningspanel dämpning / styrning. / Styrautomat SA-51A.

SK35C. (Från 1977)

  • Provningspanel dämpning. / Styrautomat SA-51C.

 Provningsdel 4

J35A / SK35C

  • Provutrustning PP-59 (HF-enhet, Kod/Avståndsenhet, R-kodenhet, Kraftenhet). / Navigeringsradar PN-595. (Från 1967).

Lös utrustning, bakre utrymmet / System som testades.

J35A / SK35C

  • Antennadapter. / Flygradio FR-13 / FR-14.

  • Devieringskikare. / Devieringsdon (FLI-23). Flyglägesinstrument / FLI-19, FLI-23.

  • Provutrustning PP50, Frekvensmeter W1649. / Navigeringsradar PN-507. Utgår efter 1966.

  • Adapter Rund/Rikt-antenner, Dämpare). / Navigeringsradar PN-595. Tillkommer från 1966.

  • Provlåda dämpning, Trycksimulator (luftkvarn). / Styrautomat SA-51A/C.

  • Gradskiva ALFA. / Stallvarningssystem SVS. (Från 1970)

J35A. (Utgår 1978).

  • Radarprovare 022 och Frekvensmeter. / Siktesradar PS-02.

  • Riktkikare. / Sikte S-6B.

  • Servoprovenhet, Övervakningsenhet. / Flyglägesinstrument FLI-23.

  • Absorbationskåpor antenner. / Igenkänningsradar IK PN-793

Anslutningskablage och slangar / System som testades.

J35A / SK35C

  • Anslutning i flygplanets vinge. / SA-51A/C.

  • Anslutning på flygplanets antenner. / FR-13 / FR-14 / FR-21 / FR-31, PN-59.

  • Slanganslutningar på flygplanets nospitotrör. / LD-1/DS-1, Höjd/Fart-instrument/givare.

J35A. (Utgår 1978).

  • Anslutning på flygplanets antenner. / PN-793.

Kraft- och kylningsförsörjning för Provningsdelarna.

  • Nätdel. Kraftförsörjning 3x380V/50Hz och 3x200V/400Hz.

  • Kylsystem. Fläktar och rörsystem.

  • Värmesystem. Element eller bensindrivet aggregat.

 Källa: Beskrivning Servicebil 405/2

 

Skrivet av Göran Hawée och Lennart Höglund.
Senast uppdaterad 2011-01-15