
J35A

SK35C

Servicebuss 405A

Operatör på plats i testrummet
Provningsdel 1, exempel

Testpanel Flygradio FR
Provningsdel 3, exempel

Testutrustning SA-51A/C
Exempel på lös utrustning

Frekvensmeter W1949

Testutrustning PP-50
Exempel på kablage och slangar

Slangar / kopplingar nospitotrör

Kraft- och kylningspanel.
|
Allmänt
Drakenflygplanen
J35A och
SK35C avionikutrustningar kom under sin
operativa tid att testas både statiskt och i dynamiska förlopp. Dessa
underhållsåtgärder skedde dels regelbundet i samband med Service efter
Tillsyn av hela flygplan och dels vid speciellt uppkomna
Fellokaliseringar. För detta ändamål hade KFF givit olika företag i
uppdrag att konstruera systemprovutrustningar och
CVA i Arboga att
anpassa dessa i ett speciellt inrett fordon för transport och provning i
fred- och krigstid.
Servicebil 35A Ford
Transit från 1960.
Till
J35A och sedermera SK35C inreddes en liten Fordbuss av typ Transit
vilken väl täckte behovet för dessa flygplans servisändamål. Denna bil
blev dock för liten för testutrustningarna i senare versioner av Draken
och avvecklades efter några år. Nedan följer en kort sammanfattning av
den testutrustning som ingick och de system som skulle testas med denna
bil.
Testutrustningar /
System som provades i flygplanet
J35A
/ SK35C
-
Utteffektmeter och stående våg, Mikromatch, Hörtelefon och Mikrofon
för förbindelsekontroll. / Flygradio
FR-13.
-
Devieringsdon, Devieringskikare / Flyglägesinstrument
FLI-19.
-
Provutrustning PP-507, Frekvensmeter W1649, Oscilloskop Tektronix
310. / Navigeringsradar
PN-507
-
Provlåda dämpning och Provningspanel dämpning / styrning. /
Styrautomat
SA-51A
J35A
-
Höjdsimulator. / Luftdataenhet LD-1/DS-1.
-
DS-provare. / Datacentral DC-1/DS-1.
-
Radarprovare 022, Frekvensmeter. / Siktesradar
PS-02
-
Riktkikare. / Sikte
S-6B.
Servicebil 405A/C
från1964 / Servicebil 405C efter 1978.
En
större bil av Mercedestyp betecknad 405 anskaffades för anpassning till
de senare versionerna för flygplan 35. Den inreddes även för J35A och
SK35C för att få samstämmighet och mer plats. Bilen, som även den var av
busstyp inreddes med fyra olika Provningsdelar placerade runt en central
stol för en operatör samt med en del lös utrustning i ett eget utrymme.
Testutrustningarna anslöts till flygplanavioniken med olika typer av
separata kablage och slangar. I vissa fall även via olika antenner
monterade på bilens tak. Kablagen utgjordes av separata
elledningsknippen eller enskilda koaxialledningar för anslutning till
skarvdon i flygplanets främre apparatrum eller vinge och till
koaxialavsluningar (adaptrar) som monterades på flygplanets olika
antenner. Tryckslangar kopplades till flygplanets pitotrör. Genom detta
kunde de rackmonterade testutrustningar i bilen samt lösa utrustningar
sända stimuli och ta emot svarssignaler för utvärdering av
testresultatet. Dessa avlästes på olika instrument eller lampor på
testutrustningarna eller i flygplanet. Nedan följer en kort
sammanfattning av den testutrustning som ingick och de system som skulle
testas och samt hur de var placerade i Servicebilen.
Testutrustningar /
System som provades i flygplanet
Provningsdel
1
J35A
/ SK35C
J35A.
(Utgår 1978).
-
Höjdsimulator. / Luftdataenhet LD-1/DS-1.
-
DS-provare. / Datacentral DC-1/DS-1.
-
Provningsenhet PN79, Pulsenhet, Tillsats, HF-enhet PN-793 (Hemliga)
/ Igenkänningsradar IK PN-793
SK35C. (Från 1987)
Provningsdel 2
Saknar
testutrustning.
Provningsdel 3
J35A
/ SK35C
-
Korskopplingspanel. / FR-13 / FR-14, PN-59, PN-79.
-
Oscilloskop Tektronix Typ RM16 (Rackmont 310). / Samtliga system i
flygplanet.
-
Provningspanel dämpning / styrning. / Styrautomat
SA-51A.
SK35C. (Från 1977)
Provningsdel
4
J35A
/ SK35C
-
Provutrustning PP-59 (HF-enhet, Kod/Avståndsenhet, R-kodenhet,
Kraftenhet). / Navigeringsradar
PN-595. (Från 1967).
Lös utrustning, bakre
utrymmet / System som testades.
J35A
/ SK35C
-
Antennadapter. / Flygradio FR-13 / FR-14.
-
Devieringskikare. / Devieringsdon (FLI-23). Flyglägesinstrument /
FLI-19,
FLI-23.
-
Provutrustning PP50, Frekvensmeter W1649. / Navigeringsradar
PN-507.
Utgår efter 1966.
-
Adapter Rund/Rikt-antenner, Dämpare). / Navigeringsradar PN-595.
Tillkommer från 1966.
-
Provlåda dämpning, Trycksimulator (luftkvarn). / Styrautomat
SA-51A/C.
-
Gradskiva ALFA. / Stallvarningssystem
SVS. (Från 1970)
J35A.
(Utgår 1978).
-
Radarprovare 022 och Frekvensmeter. / Siktesradar
PS-02.
-
Riktkikare. / Sikte
S-6B.
-
Servoprovenhet, Övervakningsenhet. / Flyglägesinstrument FLI-23.
-
Absorbationskåpor antenner. / Igenkänningsradar IK
PN-793
Anslutningskablage och
slangar / System som testades.
J35A
/ SK35C
-
Anslutning i flygplanets vinge. / SA-51A/C.
-
Anslutning på flygplanets antenner. / FR-13 / FR-14 / FR-21 / FR-31,
PN-59.
-
Slanganslutningar på flygplanets nospitotrör. / LD-1/DS-1, Höjd/Fart-instrument/givare.
J35A.
(Utgår 1978).
Kraft- och
kylningsförsörjning för Provningsdelarna.
-
Nätdel. Kraftförsörjning 3x380V/50Hz och 3x200V/400Hz.
-
Kylsystem. Fläktar och rörsystem.
-
Värmesystem. Element eller bensindrivet aggregat.
Källa:
Beskrivning Servicebil 405/2
Skrivet
av Göran Hawée och Lennart Höglund.
Senast uppdaterad 2011-01-15
|