
SH37 över Östersjön och en tysk jagare.
Större bild

SH37 med kapslar och FT.
Större bild
Data Prestanda |
Motor |
RM-8A |
Dragkraft |
6455kp |
Med EBK Zon III |
10405kp |
Spännvidd: |
|
Vinge |
10,60 m |
Nosvinge |
5,45m |
Längd |
16,30m |
Höjd |
3,869m |
Rest
fena |
5,81m |
Vikt
fena |
4,00m |
Tomvikt
|
10731 kg |
Bränsle
int |
5525 l
(4145kg) |
Bränsle
i FT |
1326 l
(1190kg) |
Startvikt |
14876kg |
Med FT |
16066kg |
Max startvikt: |
Spanings-
uppdrag*) |
18000kg |
Max fart |
|
Hög höjd |
M 2,0 |
Låg höjd |
>1350km/h |
Startsträcka |
1000m |
Med EBK Zon III |
400m |
Startsträcka *) |
|
Max
startvikt |
1300m |
Med EBK Zon III |
<600m |
Landningssträcka |
500m **) |
*) inkl max yttre
utrustning |
**) Med reversering |

SH37
spanings- och vapenalternativ
Större bild

SH37 placering av alternativa utrustningar
Större bild |
Bakgrund
Behovet
av att övervaka vårt lands närområde samt att även samla information om
aktiviteter betydligt längre bort ökade ständigt under det kalla krigets
förlopp och därefter. I detta ingick sådant som var av intresse för
underrättelsetjänsten och relevant för att bedöma hotbilden mot Sverige
samt för insats av vårt attackflyg.
Svensktillverkade Spaningsflygplan som S29C
Tunnan och S32C Lansen och senare
S35E Draken var framtagna av Saab och
utrustade av Kungliga Flygförvaltningen KFF, senare Försvarets
Materielverk FMV för att lösa detta problem. Detta uppnåddes genom dessa
flygplans förmåga att kunna fotodokumentera dag och natt samt med S32C
även utöva radarspaning över stora havsområden. Dessa trotjänare skulle
med tiden bli omoderna och ersättare började planeras i slutet på
1950-talet.
Under våren 1960 började arbetet med utformningen av SH37,
spaningsversionen av Viggen för havsövervakning.
SH37 var som grundflygplan baserad på AJ37
inklusive motor och EBK och medförde
att detta flygplan, med sina förbättrade fartprestanda och ökade
bränsletillgång ökade det svenska spaningsflygets fjärrspaningsområde en
del.
SH37 utrustades med en spaningsradar anpassad för upptäckt och
målföljning av sjömål samt indikatorkamera för registrering av
radarbilden. Även Centralkalkylatorn CK-37 hade för ändamålet ett
speciellt program.
Utvändiga kännetecken för SH37 var olika kapslar för mörkerspaning och
motmedel samt en avståndskamera.
Tillverkning och leveranser
Prototypen av SH37 flög första gången i december 1973 med
serie nr 37900. Det första serieflygplanet 37 901 levererades 1 juni
1975 till flygflottiljen F7
vilka följdes av fler. Under 1976 överfördes dessa SH37 till
F13 och därefter levererades de
återstående tillverkade SH37 till
F17 under 1978 och till F21
under 1979.
Mellan
juni1975 och februari 1980 levererade SAAB 28 st. SH37 till Flygvapnet
FV.
Basering
Flottilj |
Avlöste |
Tidsperiod |
Ersatt av |
F7 |
- |
1975-1976 |
|
F13 |
J35F |
1976-1993 |
|
F17 |
J35F |
1978-1993 |
|
F21 |
S35E |
1979-1996 |
AJSH37 |
Spaningsutrustning
SH37 hade ingen inre utrustning för yttre registrering vid
spaningsuppdrag annat än dess spaningsradar. För kameraregistrering
fanns för ändamålet avancerade kameror placerade i kapslar på platsen
för den yttre beväpningen på AJ37 under flygkroppen och vingarna.
Vapenbalk V7V och V7H i balkläge 7 och 6, en under vardera
innervingen var tillsammans med anpassade upphängningsanordningar
avsedda för avancerade Motmedelskapslar.
Sidobalk S7V och S7H i balkläge 3 och 2 på vardera sidan av
flygkroppen var tillsammans med anpassade upphängningsanordningar
avsedd för Mörkerspaningskapslar, Blixljuskapslar och
Avståndskamerakapsel.
Centralbalk C1 i balkläge 1 centralt under flygkroppen var en
extra, fällbar bränsletank FT upphängd i speciell balk.
Spaningsradarn i flygplanets nos bakom en radom ombesörjde, tillsammans
med ett datorprogram i flygplanets Centralkalkylator CK-37 för
den framförvarande viktiga havsövervakningen genom radarmålspaning och
målföljning i alla väder och mörker. En speciell kamera kunde filma
radarbilden för senare utvärdering av markorganisationen.
Beväpning
Robotbalk R7V och R7H i balkläge 9 och 8, en under vardera
yttervinge var, tillsammans anpassade upphängningsanordningar avsedda
för RB24.
Sidobalk S7V och S7H i balkläge 3 och 2 på vardera sidan av
flygkroppen var tillsammans med anpassade upphängningsanordningar
avsedd för RB24.
Avionik
SH37E var i sin avionik lika utrustad som AJ37 avseende system
för den operativa flygningen men beväpningsavioniken hade helt utgått.
Men den datoriserad beräkningsenheten CK-37, programmerad för samordning
av de olika spaningsutrustningarna gjorde det möjligt för den ensamme
föraren att klara av att navigera vid extrem låghöjdsflygning i höga
farter samt att utföra radarmålspaning med efterföljande inriktning och
fotografering av utvalda sjömål i alla väder och mörker.
Kompletterande information, se
Avioniksystem
AJ/SK/SH/SF37.
Underhåll
Det i viss mån datoriserat avioniksystemet integrerat med
mekaniska system och med önskan om snabb fellokalisering och verifiering
av funktionsavvikelser föranledde användande av anslutningsbara
autotestsystem med viss inbyggd test.
Avveckling.
SH37 var som spaningsflygplan operativ i flygvapnet under 21 år och
avvecklades slutligen 1996. Under denna period hade antalet flygplan
reducerats något på grund av haverier.
Tjugofem (25) SH37 levde sedan vidare efter modifiering vid Saab i
versionen AJSH37.
Flygplan SH37 som är bevarad finns vid Aeroseum (37911) i Göteborg i
Sverige och vid National Luhtvaart-Themapark Avidrome (37901) Lelystad i
Nederländerna (Holland).
Ref
Flygvapenmuseum FVM.
Mer fördjupande information:
Med invasionen i
sikte - En beskrivning och analys av flygvapnets luftoperativa doktrin
1958-1966
Skrivet av: Göran Hawée
Senast uppdaterad: 2012-05-31
Källor:
Det bevingade verket FMV Huvudavd flygmateriel 1986
Aktuella beskrivningar
Flygplan 37 VIGGEN
av Stridsberg.
System 37 Viggen, Svensk Flyghistorisk Förening. SFF
|