
J35B´ (prim)

J35D1

J35B med 2 JRAK-kapslar och 2
RB24B

J35D med 4 RB24
|

Avioniksystem J35B/D översikt
Större bild
|
|
J35B och
J35D
byggdes från början med en systemutformning för den planerade taktiken
Direktanfall DA med jaktrobot försedd
med radarmålsökare för alla väder.
Avvikelsen mellan versionerna avsåg inte avioniksystemen utan utgjordes
endast skillnad i flygprestanda.
Ett svenskt robotprojekt avsett för DA avbröts och ersattes i dessa
drakenversioner med ostryrda 7.5 cm Jaktraketer JRAK i kapsel (19 st).
Därmed uppfylldes ändå villkoret för att flygplanen skulle kunna bekämpa
mål i alla anfallsriktningar, i alla väder och i mörker. Detta
anfallssätt krävde en avsevärt förbättrad siktesradar och ett mer
sofistikerat sikte.
Resultatet blev ett System J35B/D som tillsammans med
Stridsledningssystemet STRIL 60 gjorde flygplanet till ett förstklassigt
allvädersjaktflygplan för direktbekämpning av fientliga mål på mötande
kurs och höga höjder.
Som alternativ kunde bekämpning ske i målets baksektor genom
Hundkurveanfall HK
med IR-jaktrobot
RB24B eller
Jaktkurveanfall JK med 7.5 cm JRAK eller 30 mm Automatkanoner
AKAN .
Tillverkningsproblemen orsakade leveransförseningar av vissa delsystem
ingående i flygplanets taktiska funktion.
Därför
kom båda flygplanversionerna att under beteckningen J35B´(prim), J35D,
delserie I och J35D1, delserie II levereras med ofullständiga
avioniksystem.
J35B´ och J35D1 hade dock sådana prestanda, att de hade förmåga att
uppträda som dagjaktflygplan med ett enkelt gyrosikte som riktmedel.
J35D,
delserie I förrådsställdes tidigt för ombyggnad till S35E.
Avioniken i J35B´
omfattade vid leveransen 1962
Avioniken i J35D
delserie I och II omfattade vid leveransen 1963 resp 1964
Leveranser av J35D delserie III, som betecknades J35D2 samt
J35B påbörjas 1964 och alla flygplan var då försedda med den från
början planerade avioniken.
Avioniken i J35B och J35D2 omfattade vid leverans från 1964
-
Flyglägesinstrument
FLI-25
-
Datasystem typ 2 DS-2
-
Luftdataenhet LD-2
-
Datacentral DC-2
-
Flygradio
FR-13
(huvudradio)
-
Flygradio FR-14
(reservradio, datamottagare)
-
Navigeringsradar
PN-593
-
Styrautomat
SA-51B
(J35B, med styrnings-
funktion)
-
Styrautomat
SA-05B
(J35D, med Mach-
hållning)
-
Styrdataomvandlare FD-10
-
IK-Radar PN-793
-
Siktesradar
PS-03
-
Radarsikte
S-7A-2
J35D1
kompletteras efterhand med den taktiska avioniken vid Centrala
Verkstaden i Västerås CVV och
F10 i Ängelholm och fick därefter
J35D2-standard, varefter samtliga flygplan fick benämningen J35D.
I de
olika utrustningarna och främst i DC-2 skedde de uppdragsanpassade
funktionerna och de olika systemen var sammankopplade med DC-2 och med
varandra genom flygplanets omfattande elkablage.
Efter
hand tillkom eller moderniserades vissa delsystem.
Den nya och ändrade
avioniken omfattade i J35B och J35D 1969-70
Avioniksystemet
i Fpl J35B hade efter dessa ändringar och förnyelser slutligen nått sin
planerade utformning som ett optimalt integrerat avioniksystem.
Efter
hand tillkom eller moderniserades ytterligare vissa delsystem i J35D.
Den nya och ändrade
avioniken i J35D 1973-74
-
Datakanalväljare ME-2
(datakanalväljare FR-21B)
-
Signalanalysator ME-2/FR-21B
(styrdatakanaler)
-
Styrautomat
SA-05C
(med Höjd-hållning,
ersatte Mach-hållning)
Den nya avioniken i J35D från 1976
Avioniksystemet i flygplan J35D hade efter dessa ändringar och
förnyelser nått sin slutliga utformning som ett optimalt integrerat
avioniksystem.
Avioniksystem J35B
och J35D översikt.
-
DC-2 var en analog datacentral som medverkade med olika beräkningar,
omvandlingar och anpassningar av styrinformation från STRIL och det
egna navigeringssystemet till egna och andra systems indikatorer.
Vidare utfördes logiska omkopplingar i ett stort antal av
flygplanets avionikfunktioner.
-
Styrdataomvandlaren FD-10 detekterade och omvandlade den via
datamottagare FR-14 och senare FR-21B mottagna digitala
styrinformationen från STRIL till analog form för bearbetning i
datacentralen.
-
Primärdatautrustningen LD-2 mätte och bearbetade luftdatastorheter
som höjd, fart, machtal, ytterlufttemperatur och anfallsvinkel samt
lämnade information om dessa parametrar till indikatorer och andra
abonnerande system.
-
Navigeringsutrustningen PN-594 mätte och presenterade tillsammans
med DC-2 flygplanets position i förhållande till navigeringsfyrar
och landningsbanor.
-
Flyglägesinstrument FLI-25 överförde information till indikatorer
och andra abonnerande system om flygplanets attityd i tipp, roll och
kurs.
-
Radar PS-03 ingick i Målinmätningssystemet MIS för olika typer av
luftmål och lämnade referensuppgifter om målvinklar och målavstånd
till siktet.
-
Kommunikationsutrustningen bestod av FR-13/-14 och senare FR-13/-21B
och ännu senare FR-21/-21B i J35D samt taktisk igenkänningsradar IK
PN-793.
Flygradion hade dubbla system dels för säkerhet och dels för separat
kommunikation och samtidig datamottagning från STRIL
(stridsledning). Datakanalväljare ME-2 och Signalanalysator FR-21
medgav automatisk bästa kanalval för styrdata från STRIL.
IK-utrustningen hade enbart svarsfunktion.
-
Styrautomaterna SA-51B i J35B och SA-05B och senare SA-05C i J35D
förbättrade flygplanets flygegenskaper samt hade hållfunktioner för
attityderna tipp, roll och kurs samt i J35D även machtal som senare
utbyttes till flyghöjd. Stallvarningssystemet, SVS ökade
flygsäkerheten vid taktisk flygning.
-
Beväpningssystemet med sikte S-7A-2 och skjutgränsberäknare L5
möjliggjorde val, och oavsett flygfall noggrann inriktning och
preparering av jaktraketer och robotar samt avfyring av valda vapen
och nödskjutning eller nödfällning av yttre vapenlast.
-
Reservinstrumenten presenterade flygdata oberoende av ordinarie
system.
En beskrivning av flygförarens upplevelser och arbete under ett jaktuppdrag där avioniksystemet arbetade fullt ut i alla sina delsystem kan studeras i artikeln J35BD Krigsfunktion Skrivet
av Göran Hawée
Senast
uppdaterad 2020-05-06
Källor:
-
Beskrivning J35B/D del 1 o 2
-
SFI
Beskrivning och handhavande J35D
-
Flygteknik under 100 år, SMR förlag 2003
-
System 35 Draken, av Gunnar
Lindqvist.
(pdf-fil, 2,2MB)
|