
J35A med
Fälltank FT. Observera Mörkerenheten under nosen

Avioniksystem J35A översikt
Större bild
|
J35A blev i sin systemutformning det
första av fyra jaktversioner Drakenflygplan med möjlighet att kunna
flyga i alla väder. Dess relativt enkla siktesradar och val av
robotbeväpning, begränsade dock flygplanets förmåga till att bekämpa mål
enbart under dag och mörker, inte i moln.
System J35A kunde ändå i sin taktiska funktion tillsammans med
Stridsledningssystemet STRIL60 verka på ett bra sätt mot fientligt
bombflyg på hög höjd. Flygplanets stridsmässiga uppträdande genomfördes
med taktiken
Hundkurveanfall HK med
jaktrobot RB24B och
Jaktkurveanfall JK
med automatkanoner.
AKAN.
Avioniken i J35A
omfattade vid leveransen 1960
Kompletterad avionik i
J35A vid leveranserna 1961
En del av de olika delsystemen var
förbundna med DC-1 och med varandra genom flygplanets kablage. I de
olika utrustningarna utfördes de taktiska funktionerna och väsentliga
omkopplingar skedde i DC-1.
Efter hand moderniserades eller tillkom nya delsystem.
Den ändrade avioniken
omfattade 1964
Dessa förändringar tillsammans med ändringar i styr- och
elförsörjningssystemen medförde, att flygplanets tekniska status både
flygsäkerhetsmässigt och taktiskt förändrades i sådan grad att de
modifierade flygplanen, för att kunna särskiljas betecknades J35A MOD
tills samtliga J35A var modifierade 1965.
Den nya och ändrade
avioniken omfattade från 1967-68
-
Flygradio FR-14 (reservradio)
-
Manöverapparat FR13 (normal/reserv)
-
Igenkänningsradar IK PN-793
-
Navigeringsradar PN-595 (ersatte
PN507)
Ändrad avionik från 1969
Ny avionik från 1970
Avioniksystemet i J35A hade efter dessa ändringar och förnyelser
nått sin slutliga utformning som ett optimalt integrerat avioniksystem.
-
DC-1 medverkade med vissa analoga beräkningar och logiska
omkopplingar i flygplanets navigeringssystem och i några av de
taktiska funktionerna
-
Primärdatagivaren LD-1 mätte och bearbetade luftdatastorheter som
höjd och fart samt lämnade dessa uppgifter till andra abonnerande
system.
-
Mekaniska aneroidinstrument presenterade flygdata i form av höjd,
fart och machtal.
-
Navigeringsutrustningen PN-507 och senare PN-595 angav flygplanets
position i förhållande till navigeringsfyrar och landningsbanor.
-
FLI-19 och senare FLI-23 visade på indikatorer flygplanets attityd i
tipp, roll och kurs samt lämnade uppgifter om dessa till andra
abonnerande system.
-
Radar PS-02/A och Mörkerenheten ME i S-6B ingick i
målinmätningssystemet MIS mot olika typer av luftmål. PS02 lämnade
information om målasvtånd till siktet och tillsammans med ME om
målets läge.
-
Kommunikationsutrustningen utgjordes av FR-13 och senare FR-13/-14
samt av taktisk IK PN-793. Flygradion hade dubbla system för
säkerhet och IK-utrustningen hade enbart svarsfunktion.
-
Styrautomaten SA-51A förbättrade flygplanets flygegenskaper samt
hade hållfunktioner för attityderna tipp, roll och kurs.
Stallvarningssystemet SVS förbättrade flygsäkerheten vid taktisk
flygning.
-
Beväpningssystemet med sikte S-6B möjliggjorde val, och oavsett
flygfall inriktning och preparering av robotar och avfyring av valda
vapen samt nödskjutning eller nödfällning av yttre vapenlast.
En beskrivning av flygförarens upplevelser och arbete under ett jaktuppdrag där avioniksystemet arbetade fullt ut i alla sina delsystem kan studeras i artikeln J35A Krigsfunktion
Skrivet av Göran Hawée
Senast uppdaterad 2015-10-19
Källor:
-
Beskrivning J35A del 1 o 2
-
SFI Beskrivning och handhavande J35A
-
System 35 Draken, av Gunnar
Lindqvist.
(pdf-fil, 2,2MB)
|