J35F, som i
sin systemutformning byggde på
J35D,
utformades för den nya taktiken med
Direktanfall DA. För J35F gällde dock anfall med radar och IR-
robotarna
RB27
och RB28. Detta krävde en förbättrad flygradar, och ett nytt sikte
och dessutom
Robothjälpapparater.
1952 ingicks ett avtal om teknologiskt utbyte mellan Sverige och USA.
Under slutet av 1950-talet och efter segslitna förhandlingar med United
States Air Force, USAF, lyckades flygvapnet anskaffa jaktrobotar av
Falcon-typ från Huges Aerocraft Company, HAC.
Robotarna var av två versioner, en HAC M55 med radarmålsökare, i
flygvapnet benämnd RB27 och en HAC M58 med IR-målsökare benämnd RB28.
Robotarnas målsökarkapacitet medförde att direktanfall kunde genomföras
från alla riktningar med RB27 och i målets baksektor upp till 100 grader
tvärs målbanan med RB28. Robotarna licenstillverkades av LM Eriksson
LME, Bofors, och Saab. För inriktning av robotarna utvecklades ett
radarsikte av Saab och en siktesradar av LME för målinmätning och
målbelysning för RB27. För robotslavning och preparering
licenstillverkades RB-hjälpapparater av LME och Saab.
Som alternativ kunde bekämpning ske i målets baksektor med
Hundkurveanfall HK med IR-jaktrobot
RB24B eller med
Jaktkurveanfall JK med 30 mm Automatkanoner AKAN .
Resultatet blev ett System J35F som tillsammans med
Stridsledningssystemet STRIL 60 utgjorde ett av Europas mest avancerade
allvädersjaktflygplan vid denna tid.
J35F1 den första delversionen av J35F levererades komplett med
avionik enligt plan.
Avioniken i J35F1 omfattade vid leveransen 1966
-
Flyglägesinstrument
FLI-27
-
Datasystem typ 2
DS2 -
Luftdataenhet
LD 2
-
Datacentra
DC 2
-
Flygradio
FR-17 (huvudradio)
-
Flygradio
FR-16 (reservradio)
-
Flygradio
Frm-15 (datamottagare)
-
Bandinspelare
FB-2
-
Navigeringsradar
PN-594
-
Styrautomat
SA-05B
-
Styrdataomvandlare
FD-11
-
IK-Radar
PN-793
-
Siktesradar
PS-01
-
Radarsikte
S-7B3
-
Robothjälpapparater
RB27 / RB28
J35F2, den andra delserien av J35F blev försedda med en
IR-spanare till vilken siktesradarn och siktet anpassades och fick
därmed nya beteckningar. IR-spanaren förbättrade målinmätningssystemets
förmåga att följa mål på lägre höjder och vid radarstörning.
Kompletterad avionik i J35F2 vid leveransen 1967
I de olika utrustningarna och främst i DC-2 skedde de uppdragsanpassade
funktionerna. De olika systemen var sammankopplade med DC-2 och i viss
mån med varandra genom flygplanets omfattande elkablage.
Efter hand tillkom eller moderniserades vissa system.
Ändrad avionik i J35F från 1967
Ny avionik i J35F från 1970
Ändrad avionik i J35F från 1974
Ny och ändrad avionik i J35F från 1976
-
Flygradio
FR-28 (ersatte FR-21
som huvudradio)
-
Manöverenhet 1
ME-1 (huvudradion FR-28)
-
Manöverenhet 3
ME-3 (reservradion FR-21)
-
Manöverenhet 2
ME-2 (datakanalväljare FR-21)
-
Signalanalysator
ME-2/FR-21 (styrdatakanaler)
-
Markteleförstärkare STRIL/MEK (startorder
och service)
Ändrad avionik i J35F från 1983
|