
Servicebuss 405A
Bild från F16 arkiv 1970
Större bild.

Servicebuss 405 (B, D, E, F, J)
Bild från F10 museum 2008
Större bild.
|
Bakgrund
Med
Drakenflygplanen tog flygvapnet ett samlat grepp om underhållet av
avionikutrustningar. Med flygplanets allt mera integrerade delsystem var
detta en nödvändighet. Förutom framtagningen av testbilar, som senare
skulle följas av datorstyrda autotestare, innebar detta också att ett
centralt testuttag och väl avvägda övriga testpunkter infördes i
flygplanen.
Allmänt
Alla
versioner av Drakenflygplanens avionikutrustningar avsågs att testas
helt integrerade eller i delar samt både statiskt och i dynamiska
förlopp. För ändamålet tog Kungliga Flygförvaltningen KFF fram
systemtestutrustningar vilka vid
Centrala Verkstäderna i Arboga CVA
byggdes in i ett speciellt fordon, en s k Servicebil för förvaring och
transport samt för provningar i fred- och krigstid.
En
första typ för J35A och
SK35C, Ford Transit togs fram i 6 exemplar.
För
övriga Drakenversioner krävdes dock ett större fordon och en
Mercedes-buss anskaffades. Den kom att betecknas Servicebil 405 med
referensbokstav motsvarande respektive flygplanversion. Den inreddes för
avionikservice av samtliga flygplan 35 varvid Ford Transit-bilarna för
J35A/SK35C utgick. Servicebil 405 för
J35B,
J35D,
J35F och
J35J samt
S35E var i grunden lika inredda med endast smärre avvikelser i
utrustningar för test av respektive flygplanversions avioniksystem medan
bilen för J35A och SK35C avvek betydligt.
Två
bilar togs fram till varje servicekompani vilka i sin tur utgjordes av
totalt tjugoåtta (28) Fpl 35-kompanier i Flygvapnet. Några extra som
ersättning vid översyn, s k UE (utbytesenhet) -bussar togs också fram.
Nedan framgår vilka avionikdelsystem i respektive
flygplanversion som respektive servicebil var utrustad för.
Servicebil 35A (Ford
Transit) (till 1964)
J35A
och SK35C
Flygradio FR-13, Flyglägesinstrument
FLI-19, Navigeringsradar
PN-507,
Styrautomat
SA-051A.
J35A
Datasystem typ1
DS-1, Siktesradar
PS-02, Sikte
S-6B.
Servicebil 405A
(Mercedes Benz) (från 1964)
J35A
och SK35C.
Flygradio FR-13 / FR-14, Navigeringsradar PN-507,
PN-595, Styrautomat
SA-051A. Stallvarningssystem
SVS.
J35A
Flyglägesinstrument
FLI-23, Datasystem typ1 DS-1, Siktesradar PS-02,
Sikte S-6B, Igenkänningsradar IK PN-793
SK35C
Flygradio FR-21/FR-31, Styrautomat
SA-051C (från 1977).
Flyglägesinstrument FLI-19,
FLI-35C (från 1987).
Vill du
veta mer om Servicebil 35A
och 405A och C?
Servicebil 405B och
405D
J35B
Styrautomat
SA-51B, Navigeringsradar PN-507 (utgår 1965).
J35B
och J35D
Flyglägesinstrument
FLI-25, Flygradio FR-13/FR-14, FR-13/FR-21,
Navigeringsradar
PN-593, Datasystem
DS-2, Styrdataomvandlare FD-10,
Igenkänningsradar IK PN-793, Siktesradar
PS-03, Sikte
S-7A-2.
Stallvarningssystem SVS.
J35D
Flygradio FR-21 / FR-21, Manöverenhet 2
ME-2, Signalanalysator ME-2,
Navigeringsradar
PN-594, Styrautomat
SA-05A/B/C,
Vill du
veta mer om Servicebil 405B och 405D?
Servicebil 405E
S35E
Flyglägesinstrument
FLI-29, Datasystem DS-2, Flygradio
FR-17 /
FR-16,
FR-21 / FR-21, Navigeringsradar, PN-593, PN-594, Styrautomat SA-05B/C,
Igenkänningsradar IK PN-793, Radarvarnare APP-15. Stallvarningssystem
SVS.
Vill du
veta mer om Servicebil 404E?
Servicebil 405F och 405J
J35F
Flyglägesinstrument
FLI-27, Flygradio FR-17/FR-16E, FR17/Frm-15,
FR-21/FR-21, Styrautomat SA-05B, Igenkänningsradar IK PN-793.
J35F
och J35J
Datasystem DS-2, Flygradio
FR-28/FR-21,
Markteleförstärkare,
Manöverenhet 2 ME-2, Signalanalysator ME-2, Navigeringsradar PN-594,
Styrautomat SA-05B/C, Styrdataomvandlare FD-11, Siktesradar
PS-01/011,
Radarsikte
S-7B3/B31,
Robothjälpapparater RB27/RB28, IR-spanare 71N.
Stallvarningssystem SVS.
J35J
Flyglägesinstrument
FLI-35/ANPE, Luftdataenhet
LD-8, Siktesradar PS-011,
Radarsikte S-7B31, Igenkänningsradar IKS-transponder, SSR-transponder
PN-837
Vill du
veta mer om Servicebil 405F och 405J?
Källor:
Skrivet av Göran
Hawée och Lennart Höglund.
Senast uppdaterad 2012-03-05
|