Testmetoder och
Testutrustningar
för avionikutrustningar
1945-1990
Sammanställt av Stig
Hertze. Uppdaterad 2024-11-13.
INLEDNING
De sammanställda artiklarna
är författade av medlemmar i AEF, som alla var aktiva under den snabba
utvecklingen inom avionikområdet under kalla kriget.
Flygplanens prestanda styrdes under denna period alltmer av
avioniksystemens egenskaper. Problem med avioniksystemens funktion
bestämde ofta tillgängligheten på flygplan. Om exempelvis en flygförare
efter ett uppdrag rapporterade ett fel i avioniksystemet, var det en
central uppgift för basorganisationen att snabbt:
-
Genom test
verifiera föraranmärkningen.
-
Hitta orsaken och
åtgärda genom till exempel byte av ue-enhet.
-
Efter åtgärd, genom
test verifiera att funktionen är återställd.
Tidsåtgången för dessa
åtgärder var av stor betydelse för flygvapnets effektivitet. Genom att
minska denna tid, ökade antalet disponibla flygplan.
Mot denna bakgrund satsades betydande resurser för att utveckla och
anskaffa utrustningar, som möjliggjorde snabba och rationella tester av
de alltmer komplexa avioniksystemen som ofta hade en livslängd som ofta
översteg 30 år.
Dessa krav ledde fram till
autotest av avioniksystemet i sin helhet och dess underenheter, med
bland annat följande fördelar:
-
Ett snabbt och
reproducerbart testförlopp under central kontroll.
-
Ett säkert sätt att
anpassa testen av en enhet till dess modifieringsstatus
-
På ett kontrollerat
sätt införa toleranser optimerade på erfarenhet och säkerhet
Genom att en dator i
autotestaren styrde testförloppet kunde testpersonalen koncentrera sig
på manuella åtgärder i testförloppet.
Inom detta område har
Sverige under en tidsperiod rönt internationell uppmärksamhet.
INNEHÅLL
Historik.
Testutvecklingen 1945–1954
Testutvecklingen för Flygplan 29
AJ37
flygvapnets första systemflygplan 1960–1980
Autotest,
kunskapsuppbyggnad
Flygtelesystemgruppen
Vidare arbete med målsättning att införa autotest i flygplan 37
FMV beslut om upphandling
av autotestare för A-nivå
Underhåll av utbytesenheter – signaltypsbundna
testare
Upphandling av signaltypsbunden testare
Den tekniska utvecklingen löser
lägligt den uppkomna situationen
Upphandling av autotestare för A-
och B-nivå
Autotest från början och framåt
Allmänt
Kuriosa
Programvara och programvaruarbete
Internationell anknytning.
1970 - 1990 20 år med ständiga förändringar
Speciella autotestprojekt
Testrigg för AJ 37
JA37 Jaktversionen av Viggen 1970-2000
Autotestare för JAS
Typbundna direktiva publikationer
Mer att läsa
Under perioden 1945 till
1990 utvecklades avionikutrustningarna i flygvapnets flygplan, från en
enkel radiostation till att omfatta de flesta av flygplanets funktioner.
Detta blev möjligt genom att steg för steg utnyttja den tekniska
utvecklingen inom olika delar av elektronikområdet.
1954 inrättades Underhållsavdelning inom Flygförvaltningen FF/UH, för
styrning av flygvapnets totala underhållsorganisation. Detta
återspeglade ett nytt synsätt på underhållsfunktionen, med stor
betydelse för Flygvapnets effektivitet med en målbild på 1000 operativa
flygplan.
För att så många flygplan
som möjligt skulle vara klara för uppdrag, skärptes kraven på
testtekniken för att snabbt verifiera felutfall efter flygning,
lokalisera fel och verifiera aktuella funktioner efter åtgärd.
FF/UH, ansvarade inom
flygförvaltningen för att en effektiv underhållsorganisation var på
plats vid förbanden och vid de berörda centrala verkstäderna, när den
nya operativa materielen togs i bruk.
Detta inkluderade nödvändiga utbytessenheter och testutrustningar för
aktuella underhållsnivåer.
-
A-nivå,
division/kompani
-
B-nivå, flottiljens flygverkstad
-
C-nivå, central verkstad.
Samlade
dokument för det
förebyggande och
felavhjälpande
underhållet för respektive flygplan var Teknisk Order TO,
vilka
publicerades inom flygvapnets
generella
TO-system.
Där reglerades vilka åtgärder som krävdes och dess tidsintervall.
De TO som berörde
flygplantyperna 29, 32 och 35 har sammanställts och beskrivs i en
speciellt skrift om
styrande
dokument.
FF/UH var även ansvarig för
att utbildning anordnades för berörd personal för alla underhållsnivåer.
Detta omfattade allt från utbildning av värnpliktiga hjälpmekaniker på
kompanier till flerårig utbildning av teknisk personal på kompanier,
flygverkstäder och centrala verkstäder.
Problemställningar och
viktiga delar av det nya underhållskonceptet framgår av FF/UH:s
underhållsbroschyr
"Underhåll av flygmateriel" .
Tillsynsintervallerna av
teleutrustningar i de aktuella flygplanen under denna tidsperiod, var
bundna till respektive flygplans flygtid. Föreskrifter för tillsyner
fanns inte, dessa var då en del av respektive materielbeskrivning.
Import av nya flygplanstyper medför stora utmaningar.
Med leveransen av
J26 Mustang 1945 kom den
amerikanska VHF sändtagaren. SCR-522, (FR-7).
I ett slag förändrades flygradioområdet. Testutrustningar för FR-7 fick
under några år improviseras.
Innan flygning skulle
radion provas. Detta skedde genom ett anrop till trafikledaren med
”förbindelsekontroll”. För att minska belastningen på trafikledaren tog
flygförvaltningen fram en enkel
Radioprovare.
1948 inleddes leveransen av
flygvapnets första nattjaktflygplan,
J30 Mosquito, till F1 i Västerås. J30 hade en
omfattade avionikutrustning, VHF-radion
FR-9,
spanings/siktesradar
PS-20, radarhöjdmätare
PH-10 och navigerings/igenkänningsradar
PN-53.
Flygvapnet stod inför en stor utmaning, att på F1 i Västerås, snabbt
utbilda teknisk personal för underhåll av dessa utrustningar, dessutom
inom helt nya teknikområden. Genom att utnyttja den kompetens som byggts
upp vid CVA inom markradarområdet med ERlllB, anlitades CVA för
utbildning av vapentekniker till eltekniker med radarteknik som
specialitet.
Läs mer i "Lennart Thornström minns".
Avionikutrustningen i J29
var begränsad till en Flygradio
FR-8 och en
Flygradiopejl FRP-3 Med spaningsversionen
S29C 1964, kom flygvapnets nya
navigeringssystem
PN-50 som samverkade med
markfyrar för navigering och landning.
Detta var den första avionikutrustningen där utvecklingsuppdraget även
omfattade utveckling av nödvändig
testutrustning
för de tre aktuella underhållsnivåerna.
Även utbildning av personal för underhåll på de tre underhållsnivåerna
anordnades planenligt.
Läs
mer i Göran Hawées artikel.
Med flygplan 32 Lansen i
dess olika versioner kom nya avioniksystem med en funktionalitet som
vida översteg flygplan 29. A32A hade ett
avioniksystem som förutom Flygradio även omfattade
Navigeringsradar, Spaningsradar och Radarhöjdmätare.
För test av dessa avionikutrustningar på kompani eller flygverkstad
krävdes nästan 20 stycken separata
provutrustningar. Dessa provutrusningar bestod av diverse provlådor med
anslutningskablage för anslutning till berörda utrustningars testuttag
eller flygplanets kablage.
Denna erfarenhet, att man vid test av flygplan A32A måste hantera så
många olika provenheter och göra ingrepp för anslutning till flera
enheter i olika delar av flygplanet påverkade starkt utvecklingen av
testtestmetoder för nya flygplanstyper.
Med J32B kom ett utökat
integrerat
avioniksystem som utökade
antalet provutrustningar. Även efterföljande version av Lansen hade
unika avioniksystem. Med de alltmer komplexa avioniksystemen följde ett
ökat antal olika utbytesenheter. Därmed ökade kraven på tillgängliga
testutrustningar för underhåll av dessa utbytesenheter vid flottiljernas
flygverkstad och centrala verkstäder.
Flygplan 32 var operativ under hela 45 år i
5 olika versioner. Denna tidsrymd ger ett perspektiv på problemet med
försörjningen av reservdelar och/komponenter.
Läs mer i Göran Hawées
artikel.
FPL 35 systemet hade
avsevärt utökade integrerade avioniksystem i de olika versionerna.
Läs mer i "Lennart Thornström minns".
Därmed blev det nödvändigt att vidta radikala åtgärder för att
säkerställa kort tid för test och felavhjälpande åtgärder. Erfarenheter
från Fpl 32 var styrande.
Detta resulterade i följande åtgärder:
-
Samla all
testutrustning i en
servicebil.
-
Införa ett centralt
testpunktuttag i FPL-35B och dess efterföljare
-
för snabb och säker
anslutning till servicebil för test på A-nivå.
Detta var ett epokgörande beslut, inga kända internationella
föregångare.
-
Införa nya typer av
tester av funktionskedjor med flera ingående ue-enheter, som var
delar av det integrerade avioniksystemet.
-
Förse CVA med
testriggar för J35B/D och J35F avsedda för test av servicebilar
och för speciella undersökningar. F10 utrustades med en
J35J-rigg inför J35J 1987
-
Förse berörda
flottiljverkstäder och huvudverkstäder med manuella
testutrustningar för felsökning av utbytesenheter och åtgärder
ned till komponentnivå, bland annat
FR/FD radioprovbänk.
En detaljerad beskrivning
av testförfarande för J35F har skrivits av Göran Hawée
2019 återskapades en
teletestrigg för version J35J vid Robotmuseet i Arboga. Göran
Hawée har utförligt beskrivit testriggens funktion i FHT-dokument
F03/24: "Teletestrigg
J 35F/J Draken. För test av och utbildning i flygplanens integrerade
avioniksystem". Dokumentet är en pdf-fil 6 MB stor och består av 71
sidor.
Testriggen har filmats av Flygvapenmuseum. Information om filmen och
länk till filmen
finns här.
Som följd av beslutet att
AJ37 skulle vara ensitsigt och där föraren, med stöd av en dator, skulle
hantera alla funktioner, blev avioniksystemet mera komplext och därmed
ställdes större krav på testmetodiken.
Den nybildade underhållsavdelningen saknade vid denna tidpunkt
erfarenhet och kompetens inom flygteleområdet, varför det var naturligt
att utnyttja CVA, då underställd FF/UH, med erfarenhet från
flygteleunderhåll sedan mitten av 1940-talet.
FF/UH gav CVA i uppdrag, ”att tillsammans med berörda parter,
utarbeta ett förslag på hur underhållet av den flygburna elektroniken på
systemnivå skulle kunna organiseras, samt hur efterföljande
reparationsåtgärder skulle utformas”.
Läs mer i "Lennart Thornström minns".
En flygtelesystemgrupp bildades för att fullfölja
detta uppdrag. För denna nya samarbetsgrupp, krävdes att avgöra vilka
signaler i avionikutrustningar som skulle mätas, hur de skulle mätas, på
vilket sätt man skulle komma åt att mäta dem och vilka toleranser som
skulle gälla.
Detta arbete utfördes tillsammans med alla berörda parter såsom
sakbyråer inom flygförvaltningen, tillverkarna av de enskilda
avionikenheterna och med flygplanstillverkaren SAAB.
Detta förutsatte ett förtroendefullt samarbete inom gruppen, vilket var
möjligt då CVA var en del av beställarens, Flygförvaltningens,
organisation.
Flygtelesystemgruppen vid CVA var en del av denna resursuppbyggnad.
Ett automatiskt testsystem ansågs initialt vara en framkomlig väg.
Detta var vid denna tidpunkt ett jungfruligt område även
internationellt, varför en kunskapsuppbyggnad i Sverige bedömdes som
nödvändig.
Efter ett flertal externa kontakter med bl.a. USAF och Hughes Aircraft
ansågs fördelarna med ett automatiskt testförfarande vara:
-
Snabbheten och lägre krav på testoperatören
-
Testförfarandet kan anpassas till aktuella enheters modifieringsstatus
-
Registrering av resultat, återmatning av testresultat – toleransanalys
-
Säker uppdatering av testprogram genom egen utveckling och kontroll
Flygtelesystemgruppens förslag till FF/UH för det totala
underhållsupplägget för avioniksystemet i AJ37 sammanfattades i 4
punkter:
-
Flygplanet skulle
förses med någon form av inbyggd test för att snabbt kunna
avgöra om planet var tjänstdugligt eller inte.
-
Fellokalisering och
prestandakontroll av komplett flygplan skulle utföras med en
teletestbil med autotestutrustning.
-
På flottiljverkstad
skulle finnas autotestare, för felverifiering, felsökning och prestandamätning av utbytesenheter.
-
På central verkstad
skulle även finnas resurser för fellokalisering ned till
komponentnivå. Detta innebar i praktiken att flera typer av
autotestare fordrades.
Vidare arbete med
målsättning att införa autotest i flygplan 37
Flygförvaltningen beslutade
att gå vidare med kunskapsuppbyggnaden inom autotestområdet genom att
anskaffa två testare för utprovning mot befintlig J35F-rigg vid CVA och
därmed dokumentera möjligheter och begränsningar.
Som underlag till en offertförfrågan utarbetades en specifikation
baserad på avioniksystemet i J35F.
Efter utvärdering, av inkomna offerter, beställdes två testare. En
datorstyrd från Hughes Aircraft, en sekvensstyrd från Elliot Brothers.
Efter leveransen utvärderades testarna med omfattande tester mot
35F-riggen under ett år. En mängd besök under denna tid, vissa på hög
nationell och internationell nivå, underströk betydelsen av att lösa
problemet med test av komplexa avioniksystem som planerades hos flera
tillverkare av stridsflygplan.
Läs mer i "Lennart Thornström minns".
FMV beslut
om upphandling
av autotestare för A-nivå
Med erfarenheter från dessa
utvärderingar beslutade FMV att inledningsvis upphandla 6 stycken
autotestare, med option på totalt 32 stycken för test av AJ37.
Anbudsförfrågan väckte ett stort internationellt intresse. Fler än 10
företag offererade, däribland LME och SAAB.
LME var intressantast och efter utdragna förhandlingar vann LME denna
etapp för leveranser av autotestarna för flygplan 37.
Sex stycken systemtestare beställdes med option på totalt 32 stycken.
Efter leverans installerades tre av testarna i testbilarna TTB 037 och
tre på testplattform TTP037.
Lennart Thornström har i sina minnesanteckningar
beskrivit detta.
Underhåll av utbytesenheter
– signaltypsbundna testare
Flygtelesystemgruppen
fortsatte, parallellt med stöd till LME, med att utreda hur
apparatunderhållet, alltså var och hur reparation och provning av
utbytesenheter skulle organiseras. Nya tankar om signaltypbundna
testutrustningar utarbetades och förordades av Flygtelesystemgruppen.
Läs mer i "Lennart Thornström minns".
Med dessa förutsättningar
utformades en specifikation för ATE-1 anpassad för mätning och
signalgenerering inom frekvensområdet DC till 400 MHz. Förutom till LME
gick förfrågan ut till ett antal företag, i huvudsak amerikanska, bland
dem Hewlett Packard.
Nu skulle man få möjlighet att se om LME:s principlösning var så
flexibel, som man hävdat. Men en helt ny typ av testare offererades av
LME. Praktiskt taget inga delar från de levererade testarna för A-nivå,
återfanns i den offererade verkstadstestaren. Priset var dessutom mycket
högt.
Den tekniska utvecklingen
under åren 1965-1970 inom data- och teleinstrumentområdena hade nått en
nivå, som möjliggjorde att man kunde möta de krav som flygvapnet angett
i offertförfrågan 4 år tidigare.
Under dessa år hade efterfrågan på anpassningsbara testsystem för
industriellt bruk ökat.
Bland annat detta, ledde till att HP startade en speciell
autotestdivision.
Ett logiskt beslut från HP:s sida då efterfrågan ökat på datorstyrda
mätinstrument bland annat från kunder, som disponerade en minidator,
PDP-8 med flera, som nu fanns tillgängliga på teknisk nivå i företagen.
Dessutom hade Hewlett-Packard 1966 annonserat en egen dator HP 2116A
(inledningsvis benämnd Instrument Controller)
Lägligt utvecklingssteg banar väg för skivminnesbaserade testsystem
genom en policyändring av IBM.
Historisk notis
om IBM
Utvärderingen av offerterna för ATE-1 visade, att HP i princip erbjöd
en lösning som stämde väl överens med de visioner om utformningen av
flygvapnets framtida autotestsystem för AJ 37, som formulerats flera år
tidigare. Däribland:
-
Objektingenjörer,
som kunde testobjekten, skulle utveckla testprogrammen.
-
Det offererade
interaktiva programspråket BASIC, utvecklat för noviser hade av HP
anpassats för utveckling av testprogram
-
Rationell
testprogramutveckling under egen kontroll.
-
Administration av
programuppdateringar och distribution i egen regi
-
Möjlighet att efter
leverans, i egen regi, utveckla och integrera nya funktioner i
hårdvara och systemprogram.
Slutresultatet av
offertutvärderingarna blev att FMV våren 1969 från Hewlett-Packard
beställde:
-
16 st. ATE-A och 2
st. ATE-1
-
En programproduktionsutrustning PPU
-
Option på ytterligare 16
st. ATE-A och 3 st. ATE-1
Kort efter beställningen levererades programproduktionsutrustningen.
Därmed kunde den planerade konvertering av testprogram från LM-testaren
till HP-systemet snabbt påbörjas.
Utvecklingen av autotest
för avioniksystem, utbytesenheter med mera har dokumenterats i ett stort
antal artiklar av AEF-medlemmar.
Film
om Autotest av AJ37 som beskriver testprinciperna för A-, B- och
C-nivå för AJ37. Inspelad av HP på F7 i Såtenäs, SAAB i Linköping och
CVA. Engelskt tal. 13 minuter.
Bildspel Autotest Varför och hur? Tecknad
bildserie använd vid de många
besöken på CVA för att ge en inblick i flygvapnets nya
underhållsfilosofi baserad
på automatiska testsystem.
Autotest Här redovisas översiktligt
historien bakom införandet av autotesttekniken för underhållsprovning av
avioniken i flygplan AJ37 Viggen och senare i flygplan JAS39 Gripen.
Många bilder.
Manöverenhet För kommunikationen
människa-maskin som under autotestförloppet gjorde det möjligt för operatören att påverka eller överta
styrningen av testförloppet.
ATE1 och ATE10. ATE1 var avsedd att test av
utbytesenheter i AJ37.
För test av ingående enheter i JA37 tillkom nya krav som föranledde en
omfattande ombyggnad som fick beteckningen ATE10.
Datorstyrd test ur mätteknisk
synpunkt I samband med att Hewlett Packard (HP) lanserade sina
minidatorer som kunde anslutas till standardinstrument både
från Hewlett Packard och andra leverantörer öppnades
möjligheter att konfigurera testare för de mest skilda
behov.
Systemtest JA37. Jaktversionen
av flygplanet JA37 Viggen blev utrustad med ett testsystem
efter en specifikation från Försvarets Materielverk FMV.
Testfunktionerna var uppbyggda i tre nivåer:
Autotestare
för flygplan 37 Viggen
En Sammanställning som beskriver 21 olika testutrustningar.
ATE-historia - Första steget
mot autotest. Enda möjligheten att klara någorlunda acceptabla testtider
av Flygplan 37 var en rationell testning och därför började
man snegla på automatisk test.
Autotestare 701. 1963 beställde FMV två olika typer av autotestare. Den ena
beställdes från Hughes Aircraft Company (HAC), USA och den
andra från Elliot Brothers Ltd (Elliott), England.
Den första operativa
autotestaren i Flygvapnet var sannolikt
Grovfelsökare för siktesradar PS-01/011
som ingick i
Servicebil 405F.
Systemprogramvara och operativsystem
Denna artikeln behandlar de systemprogramvaror och operativsystem
som ingick i de autotestare som användes under perioden 1960 – 1990.
Testprogramspråk i Autotestare
Artikeln beskriver de testprogramspråk som användes i flygvapnets
autotestare under ca 30-års tid.
Programvaruarbete (PVA) för
autotestutrustningar
När datorer och programvara
började användas i autotestsystemen kom man med tiden fram till att det
behövdes ett regelverk för att styra upp verksamheten. Detta var orsaken
till att PVA-systemet kom fram. PVA är en förkortning för ProgramVaru
Arbete.
Redan under
utprovningsverksamheten uppmärksammades svenska flygvapnets ambitioner
inom testområdet för flygplan. Under projektets gång deltog personer
från CVA och flygförvaltningen i internationella kongresser för att
rapportera uppnådda resultat.
1970 - 1990 20 år med
ständiga förändringar
Under de följande åren
utvecklades datortekniken och inte minst systemprogramvarorna.
Minidatorerna blev allt kraftfullare nu försedda med halvledarminne.
Allt mer kvalificerade systemprogramvara utvecklas genom kommersiella
krafter. Kringutrustningar av många slag blev kommersiellt tillgängliga.
Nya typer av mätinstrument och signalkällor utvecklades och blev
kommersiellt tillgängliga för integrering med befintliga eller nya
testsystem.
Utveckling och produktion av autotestare i Arboga fortgår.
Fram till år 2015, har ca 60 autotestare levererats varav de senaste för
JAS 39 projektet.
Två projekt under denna tid
bör nämnas, utvecklingen i samarbete med HP för test av mycket
avancerade mikrovågsenheter.
Detta projekt redovisades av Bill Jacobsson i
TIFF
1983 nr 1/2
Ett annat projekt, av det mera udda slaget, var ett uppdrag från Volvo
som beställde ett förslag på Automatisk slutkontroll av
personbilsmodellerna 140 och 160 i produktionsmiljö.
Mera om detta
här.
Testrigg för AJ37
installerades av SAAB på CVA 1972 för att möjliggöra
-
Verifiering av
testprogram mm för avioniksystemet.
-
Utprovning och
verifiering av testprogram på apparatnivå.
-
Verifiering av
autotestare i Teletestbil 37 efter tillverkning eller översyn.
Testriggen blev med åren en
ovärderlig resurs för att utreda komplexa sammanhang vid vissa
felyttringar, för utprovning av modifieringar, mm
Riggen modifierades kontinuerligt för att hålla jämna steg med
utvecklingen av avioniksystemet i flygplanet AJ37.
Större modifieringspaket infördes ungefär vartannat år. 1995
modifierades riggen till den efterföljande versionen
AJS37
som avvecklades 2006.
Läs mer om testriggen här:
AJ37-testrigg; eller Systemsimulator 37
Den ökade datorkapaciteten
i JA37 gjorde det möjligt att införa effektiva övervaknings- och
testfunktioner i systemet. Härigenom försvann till stor del behovet av
en komplicerad yttre testutrustning och omfattande testkablage till
denna.
Flygplanet utrustades med ett inbyggt testsystem, som underlättade
marktester och felsökning, en bandspelare i flygplanet registrerade ca
200 parametrar rörande flygtillstånd och funktionssystem.
Göran Hawée har skrivit om
Systemtest JA-37
I och med flygplan JAS39
upphörde FMV:s roll som upphandlare av testutrustning. I stället erhöll
Industrigruppen JAS (IGJAS) under ett fastprisavtal ansvaret för
uppbyggnad av erforderliga resurser men med insyn från FMV.
Lennart Höglund har skrivit om
JAS-ATE.
Typbundna
direktiva
publikationer
Teknisk Order TO och
Teknisk Order Underhåll System, UFS vänder sig till underhållspersonal
för bland annat flygplan på främre-, bakre regional-, och bakre central
underhållsnivå.
Dokumenten styr i detalj underhållet för alla enheter i flygplanet
avseende när och var.
Dokumenten är dock av allmänt intresse då de i detalj upptar alla UH
objekt i alla system för respektive flygplan eller versioner och därmed
dess konfiguration.
Konfigurations-TO och UFS
System för:
1971, två år före AJ37
levererades till flottilj, var intresset stort bland flygvapnets
tekniska personal om vad som väntade dem. Detta efter all information om
Viggen, som regnat ned över dem i spridda skurar, där en dator
figurerade i olika sammanhang.
I TIFF nr 1 1971 publicerades därför två artiklar om AJ37, skrivna av
personer på Saab, väl insatta i AJ37 projektet.
Under rubriken
AJ37 kräver mycket av underhållspersonalen beskriver Bertil
Andersson framför allt elpersonalens nya arbetsuppgifter med helt nya
arbetsredskap, syftande på testbilar och autotestare.
Den Svarta Lådan är rubriken på H.G. Anderssons artikel som
översiktligt beskriver elektroniksystemets utformning och de olika
delsystemens funktioner under ett uppdrag.
|