Tidslinje Avionik, flygplanelektronik I denna tidslinje tas händelser upp som beskriver utvecklingen inom flygburen elektronik, avioniksystemen, i flygvapnets flygplan. Angivna tidpunkter anger i huvudsak när materielen är operativ.
Denna utgåva omfattar inte avioniksystemen i transport- och skolflygplan samt helikoptrar Fpl37 Viggen behandlas endast i sina ursprungliga versioner. |
1945-1949
Hoppa till: 1950 - 1959 1960 - 1969 1970 - 1979 1980 - 1989 | Efter krigsslutet i Europa fanns allierad surplusmateriel att tillgå med låga priser och snabba leveranser. Genom fördelaktiga inköp, tillfördes flygvapnet snabbt en mängd flygelektronik. Inom radioområdet skedde en snabb övergång från KV/LV till VHF utrustningar. Genom tillkomsten av ett nattjaktförband, F1 i Västerås, infördes bl.a flygburen siktesradar, igenkänningsradar och ett nytt navigerings- och landningssystem. AGA var tidigt en svensk leverantör av innovativ avionikutrustning
|
 Flygradio FR-5 AEF
 FR-8/10 utan kåpa AEF

PS-20 antenn AEF | 1945 - Prov med VHF- (UKV) radio fortsätter med utrustning från nödlandade allierade flygplan
- J26 Mustang levereras med flygradio (transceiver) SCR 522 (FR-7).
Vissa plan var försedda med en aktiv bakomvarnare AN-APS-13 (PQ13) och övriga förberedda för denna installation - J21 levereras med flygradio FR-5 (kristallstyrd KV-radio). Den första helsvenska flygradion tillverkad av AGA liksom kurshorisont KH-21med elektronisk visning
|
1946 |
1947 - SK14 utrustas med Flygradio FR-7 och flygradiopejl FRP-2
- Taktisk utprovning av flygvapnets första flygradar påbörjas med PS-18 installerad i S18A vid spaningsdivisionen på F3
|
1948 |
1949
|
1950-1959 | Uppbyggnaden av flygradarkompetens inom landet resulterar i leveranser av delvis svensktillverkade och nyutvecklade flygradarstationer till Fpl32. Utveckling av en helsvensk siktesradar påbörjas, KFF & LME. Innovativ AGA-utvecklad mångkanalig VHF radio med förval, installeras i ett flera flygplanstyper. Nytt navigerings- och landningssystem, PN-50 (Philips) operativt. Utveckling av ett svenskt IK system PN-79, påbörjas (SRA och LME). De första IR-utrustningarna tas i drift bl.a. genom mörkerenheter till sikten.
|
 TF-1143 (FR-9) Föregångaren till FR-7
 KH-29 indikator i centrum på instrumentpanelen i J29 F15 museum
 FR-3 Mottagare
 FR-3 sändare
 PN-50 Instrumentet AEF
| 1950 - J30 Mosquito Den ursprungliga engelsktillverkade VHF radion TR1143 och TR1430 (versionen med 8 kanaler) ersätts av FR8/10 (Vid CVA ombyggda FR-8/4 till den slutliga FR-8 versionen med 10 kanaler)
- S18A utrustas med radarhöjdmätare PH-10 som mäter absolut höjd över land och vatten
- Planerna på att förse en ny version av J29 Tunnan med siktesradar, i likhet med versioner av MIG 15, Nato-beteckning Fagot och F-86D Sabre, skrinläggs efter utredning
|
1951 |
1952
-
J22 kasseras. Flygradio FR-3 avvecklas därmed
-
B3 utrustad med Lansen-nos används för utprovning av prototyp till flygradar PS-43 vid 6:e transport-gruppen
-
Störning av flygradiokommunikation med en FR-7 flygradio som modulerades med en brusgenerator demonstrerades under årets flygvapenövningen. Flygvapenchefen hemförlovade utrustningen med hänsyn till dess goda funktion.
|
1953
-
S31 Spitfire Flygradio FR-9 (TR1143) ersätts med FR-8
-
TP91 (Saab Safir) Flygradio FR-11 (TR41S från Murphy) införs
-
J33 Venom, levereras utan taktisk avionik. Utrustning från J30 Mosquito överförs till J33
-
Leverans av 17 st flygradarstationer PS-43 från CSF i Frankrike. Tillverkade efter svenska specifikationer, (FOA). Dessa användes som underlag för licens-tillverkning av PS-431 till
A32A och PS-432 för
S32C och för vidareutveckling av PS-42 för
J32B vid SRA, Saab och LME
|
1954
|
1955
-
J34 Hunter Leveranser påbörjas till F18. Ny avionik:
|
 A32A Lansen med PS-431 F15 museum | 1956
-
A32A Attacklansen levereras till F17 i Kallinge
med Avioniksystem A32A.
-
J33
PN-53/3 modifieras för att enbart
användas som IK-frågestation.
-
J33
Installation påbörjas av svenskutvecklat IR-sikte för flygföraren
-
Utvecklingen av den helsvenska
siktesradarn PS-03 påbörjas vid LME nya anläggning i Mölndal
|
 S29C med PQ-17 antenn under fenan
| 1957
|
 FR-1 Sändare F21 museum
 FR-1 Mottagare F21 museum
 RB24 Sidewinder

Apparatenhet PS-03 AEF | 1958
|
1959
|
1960-1969 | Snabb utveckling inom avionikområdet leder till operativ användning av den första generationen av integrerade avioniksystem med flera sensorer fram till vapenleverans. Dessutom införs genom styrdata-systemet integration mellan flygplan och STRIL-system. Navigerings- och landningssystemet PN-59 operativt. Licenstillverkning i Sverige av jaktrobotarna RB27 och RB28 samt dess hjälpapparater påbörjas. Utprovning av PN79 slutförs och systemet blir under perioden operativt.
|
 FR-13 SM enhet utan kåpa AEF
| 1960 |

Radioinstallation FR-2 L Lundin
 RB-27 avfyras SFF | 1961
|
1962
|
 Förarplats J35A MOD

Robothjälpapparater i vänster "AKAN-utrymme"
i J35F

Fr-14
Mottagare

Apparatenhet till navigeringsradar PN-594/A
 J35F med IR-spanare Foto AEF
 FR-21 Frekvensinställare
| 1963
|
1964
|
1965
-
J29A avvecklas. Därmed utgår automatpejl FRP-3, KH29 och PI-15
-
S35E
Leveranser påbörjas till F11 och F21, försedd med
Avioniksystem S35E.
-
J35F1 Det första planet av 100 st levereras till F13. Vapenplattform för de nya jaktrobotarna RB-27 och RB-28. Robotintegrering till sikte och radar genom
Robothjälpapparater.
J35F
med
Avioniksystem J35F
var sannolikt vid denna tidpunkt, det mest avancerade allvädersjaktplanet i Västeuropa
-
J35F2 Anpassning av till IR-spanare
påbörjas.
|
1966
|
1967
|
1968
|
1969
-
J29 Modifiering av ett antal fpl för målflygning. Kameror och IK-utrustning avlägsnas. FR-21B och
träffindikeringssystem BT-23C införs
-
J35B och J35D Ny
radio för datamottagning införs.
-
Fpl35 Alla FR-13 modifieras för införande av 50kHz kanalseparation
-
J35B/D/F Bandspelare för röstupptagning införs
-
IK-system PN-79 Utvecklingen påbörjas av nytt svarskodsystem så att identiteten (anropssignalen) kan presenteras i klartext vid Stril.
|
1970-1979 | Med AJ37 levererades ett helt nytt avioniksystem. AJ37 var ett av de första flygplanen i världen som utrustats med en central kalkylator (dator). Kring denna kalkylator hade integrerats ett analogt avioniksystem. Ingående systemkomponenter var i huvudsak av en helt ny generation. Ett flertal centrala funktioner var realiserade i programvara. Nya jaktrobotar med IR- och radarmålsökare togs i bruk. IK Transponder PN-797 installeras vid leverans från Saab. J35J, den sista versionen av Fpl35 operativ |
| 1970
|
| 1971
|
 J32E
 AJ37 med radar PS-37
 J32D
| 1972
-
J32B
Ett antal plan modifieras till
störflygplan
J32E (elektronisk störning).
Artikeln Avioniksystem
J32E ger en översiktlig beskrivning.
-
J32E Kapsel Petrus och kapsel Adrian tillkommer för vissa störflygplan
-
AJ37 levereras till F7 Ett helt nytt avioniksystem levererades med en central dator CK-37, som beräknings- och integrationsorgan. Klicka på
Avioniksystem
AJ/SK/SH/SF37 för översiktig beskrivning
|
1973
|
1974
|
1975
|

Fr-28 Sändtagare
| 1976
-
J35F
Avioniksystem förses med ny VHF/UHF radio
som huvudradio för att få större frekvensområde. Systemet fick samtidigt två nya manöverenheter
och ny startorderförbindelse.
-
J35D
Avioniksystem Ny huvudradio och
ny startorderförbindelse införs.
|
 RB04 målsökare
 RB74 | 1977
|
1979
-
J32E Störflygplan Införande av transponder ”Vega” för övning med PE-09
-
Anskaffning av RB74 Sidewinder AIM-9L. Denna version har ”runt om kapacitet”
-
RB74 och RB71 anpassade till PS46 för JA37
|
1980-1989 | Med JA37 kom en helt ny generation av integrerade avioniksystem. Den centrala datorn samverkar nu med ett antal datorer i delsystemen. Många funktioner är realiserade i programvara. Den digitala kommunikationen inom systemet medgav en helt ny nivå av flexibilitet i funktion och presentation. Delsystemen är i huvudsak av en ny generation baserade på digitalteknik. IK utrustning i JA37 är en kombinerad fråge- och svars-station. JA37 får därmed ökad kapacitet för autonomt uppträdande. |
 JA37 med PS-46
| 1980
- Första
JA 37 levereras till F13 för PRI- flygningar
Ett helt nytt digitaliserat avioniksystem ingår.
Klicka på Avioniksystem JA37
för översiktig beskrivning.
-
J35F Utprovning av prestandahöjande modifieringar,
Hawée 1 påbörjas
-
SK35C
Avioniksystem provinstallation av ny flygradio och gyroplattform
påbörjas på F16.
|
1981
|
 J32E med motmedelkapslar. Petrus till vänster Remsfällare Boz 3 till höger
| 1982
|
1983
-
5 st
J32D genomgår omfattande ombyggnad och modernisering till målgångsflygplan
-
J35F Utprovning av prestandahöjande modifieringar. Hawée II, av beväpningssystemet påbörjas
|
1984
|
1985
|
 J35Johan

JAS39 Förarplats | 1986.
|
1987
|
1988
|
| Denna tidslinje över avionikutvecklingen i det svenska flygvapnet under 45 år är ett resultat av ett gemensamt ansträngning inom AEF med följande huvudaktörer:
K-G Andersson ”Historisk” Avionik Alf Gustavsson Historiska radarstationer Göran Hawée, Övergripande med speciell inriktning på fpl35 och JA37 Stig Hertze, Sammanhållande Lennart Höglund TO systemet som ligger till grund för många uppgifter Lars V Larsson Flygradio och datalänkar Ragnar Persson Det svenska IK systemet Roland Persson Konverterat och korrigerat allt material till Web-format Göran Svanborg Navigeringssystemen PN50/59
|