Tidslinje för Marktele 1940 - 1990
Flygvapnets
marktelesystem har under denna period haft en mycket stark teknisk
utveckling som väckt internationell uppmärksamhet.
Flygstridskrafternas ökade prestanda i hastighet, täckningsområde,
vapenverkan etc. har inneburit växande krav på ledningssystemen.
Digitaltekniken har medgett sekundsnabb stridsledning från målidentifiering med radar till startorder och ledning av jaktflyget
med stridledningssystem.
Utvecklingen
har även stärkts av att systemen i allt väsentligt varit
kontinuerligt i operativ drift. Detta har bland annat medfört utveckling
av drift- och underhållsorganisation samt av system för planering,
övervakning och administration av systemen.
Tidslinjen
innehåller länkar till notiser om utrustningar och system.
Senast
uppdaterad 2025-03-04
Försvarets Trådnäts utveckling
under åren 1946 till 1986 beskrivs i en
separat tidslinje.
|
1940-1949
Hoppa till:
1950 - 1959
1960 - 1969
1970 - 1979
1980 - 1990
|
Under slutet av andra världskriget framstod behovet av ny
luftbevakning, stridsledning, flygbaser och stödsystem som mycket
stort.
Den optiska luftbevakningen förs över från Armén till
Flygvapnet.
Ett antal flygflottiljer byggs ut och beslut tas om att
införa stridsledningssystemet STRIL 50.
1944 anskaffas den första moderna radarn från England, de första
radiolänkförbindelserna installeras och den första
VHF-radiostationen anskaffas.
Luftbevakningscentraler (LGC) och Jaktcentraler (Jc) byggs ut med
utrustningar som specificeras och utvecklas av försvaret. Bl.a.
manuella telefonväxlar och terminalutrustningar för lokal-, terminal- och
transitförmedling av trafik.
|

Radiostation Tmr-9 |
1943
-
Under 1942 beställdes
Fmr-IV (Fmr-4) med leveransstart 1943.
Fmr-IV var avsedd för flygtrafikledning med samband mark - flyg.
Den användes även för att överföra signalmeddelanden mellan
flottiljerna inbördes samt tjänstemeddelanden till och från CFV.
-
De första bilburna radiostationerna
Tmr IX (Tmr-9) levereras från
SRA.
Erfarenheter från
Tmr-8 (Tmr VIII), rapporter från utlandet, den tekniska utvecklingen
samt den egna operativa verksamheten ledde till projektering av
en modernare bilburen radiostation.
|

Ekoradio ER IIIB |
1944
-
Ekoradio ER
IIIB Flygvapnets första radarstation anskaffas.
Stationen var konstruerad av MARCONI i England. Radarn
var byggd för fältmässigt bruk med ihopvikbart tält. Den var konstruerad
för att vara lätt att använda, transportera, upprätta och demontera.
|

Tmrp-3
|
1945
|

Radiostation Fmr-5/l
|
1946
-
Radiostation
Fmr-5 köps in som
”surplus”. Denna grundtyp av radio
anskaffades för såväl flyg- som markbruk i ett mycket stort antal
stationer. Flygplansversionen benämndes
Flygradio Fr-7. Fmr-5 var ett stort
tekniskt lyft för flygvapnet och radiostationerna fanns kvar en tid in
på 60-talet.
-
Fmrp-5 I
samband med att de första Mustangerna landade på F16 våren 1945
aktualiserades behovet av pejlutrustning för det helt nya
frekvensområdet, 100 till 150 MHz, då betecknat
UK-frekvensområdet
-
Tmrp-5
CVA vidareutvecklade och tillverkade Hjulin-pejlen i flygvapnet
till Tmrp-5. Pejlarna utnyttjade Fmr-5 sändtagare som mottagare
-
Stril 50 blev benämningen på det
nya stridslednings- och luftbevakningssystem för luftförsvaret som började
byggas ut i Sverige i slutet på 1940-talet.
Det var en kraftfull infrastruktursatsning som tog över tio år att genomföra.
|
|
1947
|

Radarstation PJ-21
|
1948
-
Radiolänk RL-01 anskaffas från Motorola för förbindelsen Ls-Lgc samt även för förbindelsen Lgc-Lfc. Det blev flygvapnets första
radiolänkutrustning.
-
Luftbevakningen överförs till Flygvapnet.
-
Ledningscentral AN/TTQ anskaffas som surplus för
utprovning.
Den var fältmässigt och robust uppbyggd med hjälp av bland annat
utrustningens transportlådor.
-
Radarstation PJ-21 beställs. En transportabel jaktstridsledningsstation som även användes för luftbevakning och säkerhetstjänst inom flygvapnet.
|

Övning med AN/TTQ i
F13 gymnastiksal 1949
|
1949
|
1950-1959
|
Under denna period byggs Stridsledningssystem Stril-50 ut och beslut
tas om att införa ett nytt modernt system, Stril-60. Valet stod
mellan den beprövade analoga tekniken eller den nya och oprövade
digital-tekniken. Valet föll på det senare som blev en stor
internationell framgång.
Beslut tas om att bygga 70 flygbaser av typ Bas-60.
En mängd radarstationer med ledningscentraler anskaffas och
installeras.
Mot bakgrund av ökade krav på snabba, flexibla och säkra
telesamband, allt under en ökande hotbild, tas beslut om att bygga
ett landsomfattande radiolänknät som även påbörjas under perioden.
Trådfjärrskriftnätet med manuell förmedling byggs upp.
|

PS-141/R i PJ-21

Kpl-bil
|
1950
-
Utbyggnaden av Försvarets Fasta RadioLänknät
FFRL startar.
En första etapp bestående av ett provnät realiserades i form av ett huvudstråk Stockholm -
Norrköping, innefattande tre framtida noder och en relästation och med
anslutningar till respektive Lfc i berörda sektorer.
-
Radarstation PJ-21 levereras. Under senare delen av
1940-talet påbörjades den organisatoriska uppbyggnaden av
samordnad stridsledning och luftbevakning inom flygvapnet. För
detta ändamål krävdes nya och i prestationsavseende mera
avancerade radarstationer.
-
Radiostation RK-01
En komplett mångkanals radioutrustning för telefoni
(A3) och telegrafi (A2) på fasta frekvenser inom området 100-156
Mp/s. Speciellt utvecklad för flygplatser.
-
Lfc/Lgc m/50 börjar byggas. Trådförbindelser förhyrs av Televerket.
Läs mer om
trådnätets utveckling 1946-1986.
-
Tmr-X (Tmr-10) Terränggående mobil radiostation levereras från SRA. Tmr-X
levererades i ett antal av 10 st fordon. Fordonen tillfördes
flygflottiljernas sambandssektion för samverkan mellan flygvapnet och
armén.
-
KPL-bil
Under slutet av 40-talet uppstod ett behov av att på ett bättre
sätt kunna utföra flygtrafikledning vid krigsflygplatserna än
från de då nyttjade Tmr-IX bilarna.
-
Markradiopejl
Fmrp-7 Denna radiopejl fanns i två utföranden dels för
montering i en kommandoplatsbil, KPL-bil, dels för fast montage.
Genom att pejlantennen manövrerades manuellt kom den att kallas
handpejl.
|

Spaningsradar PS-16/F

Spaningsradarstation
PS-41/T
|
1951
-
Radiolänk RLX-11,
RLX-12, RLX-13 och RLX-51 anskaffas för prov och försök i
ett provnät till Försvarets Fasta Radiolänknät på m- och dm-
våglängd. Tillverkare var GEC, Siemens och STC.
-
Radiolänk RL-61
anskaffas från Decca. Användes för överföring av information
från en spanings- eller höjdradarstation till en
långt avlägsen punkt.
-
Multiplexutrustning TMX-11
från GEC anskaffas för prov och försök.
-
Spaningsradar PS-16/F
levereras. PS-16 var, med avseende på sin långa räckvidd,
avsedd att bli flygvapnets första storradar. Den var även
flygvapnets första fortifikatoriskt skyddade radaranläggning.
-
Spaningsradar PS-41/T
kommer till Sverige. När Flygvapnet under den senare delen av 1940-talet
började bygga upp sin luftbevakning och därmed anskaffade de första
radarstationerna behövde man en mindre och lättflyttad station, främst för
lågspaning.
PS-41/T tjänstgjorde även i Kongo under Kongokrisen på 1960-talet
-
Effektförstärkare
201 beställs. För att
öka räckvidden för Radiostation RK-01 fick Standard Radiofabrik (SRF) i
uppdrag från KFF att utveckla och tillverka ett effektsteg som fick
benämningen Effektförstärkare 201.
|

Talfyr 301 |
1952
-
Talfyren 301 installeras på alla flottiljer. Denna unika
radiofyr, utvecklad av AGA, lämnade med en inspelad röst,
riktningen till fyrens uppställningsplats direkt i flygradion
utan extra utrustning i flygplanet.
|

Radiolänk RL-02 |
1953
|

FFRL Principuppbyggnad
|
1954
-
Försvarets Fasta Radiolänknät utökas till ett landsomfattande
försvarsgemensamt radiolänknät.
På uppdrag av försvarsstaben genomfördes 1954 en utredning och
planering av ett försvarsgemensamt landsomfattande nät för hela
totalförsvaret kallad Plan 54. Planen godtogs av CFV och
försvarsstaben och ledde till beslut att nätet skulle förverkligas inom
en 15-årsperiod.
-
Multiplex
TM-1
anskaffas från Philips. En moduleringsutrustning för sexton
telefonkanaler.
|

Radiostation Fmr-7
|
1955
-
Radiostation Fmr-7 beställs. Den
stora anskaffningen av militära flygplan under 50-talet, utbyggnaden av Lfc m/50 samt projektering av Stril-60 och Bas-60 medförde att behovet
av radiokanaler för radiosamband mark - flyg ökade markant.
-
Landningsradarn CE-71
En enkel radaranläggning avsedd för inflygnings- och landningshjälp vid
flygplatser med lägre trafikintensitet. Anskaffades av flygvapnet i endast ett exemplar och
tilldelades F1 i Västerås. Radarn bemannades av specialutbildade flygnavigatörer
-
Kommandoplatsbil KPL
beställs. Under
början av 50-talet uppstod ett behov av att på ett bättre sätt kunna
utföra flygtrafikledning vid krigsflygplatserna än från de då nyttjade
Tmr-IX bilarna.
|

Radiolänk RL-41

Radarstation PS-08

Radarfyr PN-521/R
|
1956
-
Radiolänk
RL-14 anskaffas från SRA.
RL-14 var en av de första reguljära radiolänkarna som anskaffades för
anslutning av abonnenter till Försvarets Fasta Radiolänknät.
Utrustningen var rörbestyckad och var den enda länk som låg i
band 1, 280-330 MHz
-
Radiolänk
RL-41
anskaffas från Siemens. RL-41 användes för radiolänkförbindelser
med pulsfasmodulering inom frekvensområdet 1700 till 2300
MHz. Användes i huvudstråk och för anslutning av större
abonnentanläggningar t.ex. mellan Lfc m/50 och radiolänkutpunkt.
-
Multiplex TM-3
anskaffas från Siemens.
TM-3 ingick i det tidiga provnätet för
radiolänk som realiserades i mitten av 1950-talet i form av ett
huvudstråk Stockholm- Norrköping.
-
Multiplex TM-4 anskaffas från Siemens.
TM-4 var den första
mutiplexutrustningen som tillsammans med
RL-41 gav den kapacitet på 60 kanaler som var dimensionerande för
stomnätet i Försvarets Fasta Radiolänknät
-
Radarstation PS-08 beställs.
PS-08 var flygvapnets
första egentliga storradar. Med storradar avses här i första hand
stationens höga uteffekt (2,5 MW) och dess långa räckvidd (>400 km).
Stationen hade en antenn av imponerande dimensioner med en reflektoryta
på ca 170 m².
-
Navigeringsfyr PN-60/F
och PN-601/F
anskaffas. PN-60/F fick efter modifieringen beteckningen PN-601/F
och torde vara ett av de
första elektroniksystem som tillfördes det Svenska försvaret som
innehöll så kallade ”Logiska kretsar”.
-
Radarfyr PN-521/R
levereras. När Flygplan 35 Draken
kom ut på förband i början på 60-talet var det utrustat med
en modernare variant av navigeringsutrustning med beteckningen PN-59. Detta
medförde att alla PN-52/R stationer kompletterades med elektronik
motsvarande PN-59 så att även Draken kunde betjänas. PN-52/R fick efter
modifieringen beteckningen PN-521/R.
-
1956 års radioplan
fastställs. Radioplanen låg till grund för den förestående
utbyggnaden av Flygvapnets radioorganisation vad avsåg KV och
LV.
|

Radiosändare Fmr-10
|
1957
-
Utveckling av
Radiostation
RT-02. Under
tidigt 50-tal uppkom planer om att skaffa utrustning för att störa det
sovjetiska navigationssystemet Shayka
-
Utveckling av
Flygvapnets Styrdatasystem.
Styrdatasystemets uppbyggnad med
digital information direkt från stridsledningscentral till
flygplanet var en revolutionerande förbättring för
ledningssystemet.
-
Radiosändare Fmr-10 beställs från Rohde & Schwarz. De första sändarna anslöts till Lfc m/50
för talsamband mellan mark och flygplan. Den höga uteffekten var avsedd
att överbrygga förväntad fientlig störsändning.
-
Multiplex TM-2A anskaffas
från Pintch/Telefunken.
TM-2A var huvudsakligen avsedd för användning tillsammans med
radiolänkutrustningar. Genom tillsats av ett ledningskorrektionsnät kunde
den emellertid även användas för 4-trådsdrift på kabel.
-
Radarstation PS-47/F
anskaffas.
I
flygvapnet fanns den i endast ett exemplar och installerades i
slutet av 50-talet på en anläggning i Bälinge strax utanför Luleå.
Stationen användes där som komplement till PS-16.
|

Bas-60
.jpg)
Radiostation Fmr-12B
|
1958
-
Beslut om
att bygga 70 nya flygbaser,
Bas-60.
Ett nytt hot hade kommit fram, nämligen kärnvapenhotet.
Viktiga centraler måste skyddas och flygplanen måste spridas ut
över större ytor vid flygbaserna.
-
Beställning
av automatisk målföljning för Stril 59.
SRT fick 1958 beställning på ett digitalt, automatiskt målföljningssystem
samt på en styrdatautrustning som överförde målinformationen
digitalt till jaktflygplanet för presentation på dess
instrument.
-
Beställning
av ny Basradio Fmr-12. Under 50-talet
konstaterades att ett radionät för det interna sambandet för det
planerade Bas-60 behövdes. Det skulle vara ett radiosystem för
flygbasens interna samband med en basstation i KC och
fordonsinstallerade och bärbara radiostationer.
-
Radarhöjdmätare PH-12/F
anskaffas.
PH-12 var en engelsk radar
tillverkad av Marconi Wireless Telegraph med en svensktillverkad nick-
och vridanordning.
PH-12 anskaffades endast i fyra exemplar, samtliga placerade på
PS-08-anläggningar.
|

Radiostation Fmr-13

PS-29/F Antenn |
1959
-
Radiostation Fmr-13 beställs från Rohde & Schwarz
Behov av att kunna kommunicera med flygplan på frekvensområdet
UHF blev viktigt under slutet av 1950 talet. Ur
flygsäkerhetssynpunkt fanns ett behov av att kommunicera med
flyg från grannländerna med bland annat uppgifter om väder,
position samt vid situationer där nödlandning kunde befaras.
-
Beställning
av prototyp till
Flygradiostation Fr-16.
Fr-16 ingick som reservradio tillsammans med Fr-17 och Frm-15
systemet i Flygplan 35F.
-
Väderradar PS-29/F anskaffas.
PS-29/F eller APS-15 som den hette från början var en flygburen
spaningsradar från andra världskriget som arbetade på X-bandet.
Stationen inköptes i ett femtiotal exemplar från militära
surpluslager i Europa.
-
Signalomformare 1425 Hz beställs vid LME.
Trådförbindelserna i Televerkets nät moderniserades mer och mer
i och med automatiseringen. Detta omöjliggjorde signalering med
befintligt system på förstärkta förbindelser. Försvaret
tvingades införa tonsignalering. Denna skedde med
inombandssignal i Signalomformare 1425 Hz.
-
Fjärrskriftsmaskiner 503, 506
med remssändare anskaffas från Siemens
-
Automatisk
fjärrskriftsförmedling för fred och krig anskaffas från Philips
i Holland
-
Ra-151. För BAS-60 skulle
armén upprätta och bemanna basförsvaret för vars samband
flygvapnet under 1959 beställde 1 200 radiostationer Ra-151.
Radiostation Ra-151 var en bärbar VHF-station, av samma typ som
arméns Ra-150, för telefoniförbindelse över korta avstånd.
Stationen var frekvensmodulerad och innehöll fyra radiokanaler
för samtrafik med flygvapnets då nya basradio
Fmr-12 A, Fmr-12 B och
Tmr-12.
|
1960-1969
|
Införandet av Stril-60 och Bas-60 pågår i hög takt och systemen tas
i operativ drift. Baserna byggs ut med omfattande kabelnät.
Anskaffning görs av ledningssystem för elva radargruppcentraler (RRGC/F).
Radarstationerna PS-66 och PS-15 anskaffas och tillförs Stril-60.
Ett stort antal radiolänk och multiplexutrustningar samt
multiplexsystem av FDM-typ anskaffas och installeras.
Telenätet
börjar automatiseras med datorstyrda växlar.
Datatransmission dator-dator och styrdata införs.
OPUS anskaffas för
den optiska luftbevakningen .
Startorder för flygplan i "högsta" byggs ut.
Radiostation Fmr-16 på VHF-bandet utvecklas av AGA och blir
flygvapnets första heltransistoriserade markradiostation.
Det landsomfattande Luftoperativa radionätet (LOPRA) byggs ut och
tas i operativ drift.
System för
fjärrövervakning (FÖ) av Försvarets Fasta RadioLänknät och PS-15 tas fram. Tekniken blir
grunden för ett generellt koncept för driftövervakning,
vidareutvecklat under kommande decennier och tillämpat för flera
typer av markteleobjekt.
|

Troposcatterlänk RL-71

PN-67/T

TLF-kärra

Installation i plasthyddor vid CVA
|
1960
-
Scatterlänk
RL-71 anskaffas från Westinghouse, Canada. Den ursprungliga
planeringen av FFRL stomnät innehöll parallella nord-syd-gående
stråk i stomnätet för att erhålla nödvändig redundans. För att
minska framför allt de fortifikatoriska kostnaderna för
relästationer, beslutades att ett av stråken från mellersta
delen av landet (Östersund) till övre Norrland skulle byggas med
troposcatterlänkar.
-
Nya
fjärrskriftsmaskiner anskaffas. Leverans från Siemens.
Leveranskontroller sker av CVA
-
Leverans och installation av signalomformarutrustning 1425 Hz
från LM Ericsson på alla objekt inom luftbevakning, STRIL och FYL. Leveranskontroll, installation och driftsättning utförs av
CVA.
-
Markradiopejl Fmrp
6 Användes för att från marken pejla in flygplan som
sände inom frekvensområdet 102,24 – 147,51 MHz. Mottagaren var
en modifierad flygradiomottagare Fr-12.
-
Landningsradar PN-67
Stationen arbetade dels som rundspanande övervakningsradar (ASR-funktion)
och dels som sektorsökande precisionsradar (PAR-funktion) för
ledning av flygplan under inflygning
-
TLF-kärra 813 MT + 814 MT.
TLF står för "Trafikledare i fält" och togs fram för Bas-90.
-
Tmr-13/14. Tmr-13 innehöll radiomottagare och en
manöverplats. Tmr-14 blev den permanenta sändarplatsen på Bas-60
-
Plasthyddor. Materielskydd av plast börjar tillverkas i stor
omfattning.
|

Radiolänk RL-21C

RL-81 Stativ

Landningsradar PN-67/T
|
1961
-
SRT fick
beställning på databehandlingsutrustning för 13 st
radargruppcentraler
RRGC/F vilket senare
reducerades till 8 st.
Databehandlingsutrustningen fick beteckningen DBU 205 och bestod
av datorer för målföljning, höjdmätning och stridsledning samt
utrustningar för presentation och inmatning av data vid
operatörsplatser för motsvarande taktiska funktioner.
-
Beställning
av TLF-kärror
-
Radiolänk RL-21A, B och
C anskaffades i stort antal för fast installation som
anslutningslänk i Försvarets Fasta Radiolänknät FFRL.
-
Under 1960-talet byggdes stomnätet i Försvarets Fasta
Radiolänknät (FFRL) ut med
Radiolänkutrustning RL-81, en helt rörbestyckad utrustning
på 7 GHz bandet, som levererades av Selenia i Italien. RL-81 kom
att utgöra stommen i FFRL och senare FTN (Försvarets Telenät)
under 30 år.
-
Multiplex TM-6 anskaffas från LM Ericsson.
TM-6 ingick i det tidiga troposcatterstråket tillsammans med
RL-71 och kom att bli
en hörnsten i den tidiga stomnätsutbyggnaden
-
Landningsradar PN-67
installeras på alla flottiljer för att höja säkerheten vid
landning i dålig sikt. PN-67 gav TL möjlighet att ”prata ner”
ett flygplan med mycket god precision, så kallad PAR-landning
-
Väderradar PV-30
installeras på alla flottiljer. Ersätter PS-29 som visat värdet
av radar för tillförlitligare väderprognoser.
-
Effektförstärkare
202 beställs. Effektförstärkare 202 användes som linjärt
slutsteg för sändarna Fmr-7 och RK-02 inom frekvensområdet
100-156 MHz för att höja deras uteffekter från 50W till 2000W och göra
radiosambandet mer störtåligt.
-
Radiosändare Fmr-11 för
RAFAX-nätet tas i operativ drift i Ölme, Värmland.
|

Radarstation PS-65

RK-02 Kontrollenhet S

Radiostation Tmr-16
|
1962
-
Videomultiplexutrustning TM-8 och
Bäringsmultiplexutrustning TM-9
anskaffas från Raytheon, USA för överföring av radarbilder.
TM-8 tillåter överföring av två videokanaler och en
smalbandig bäringskanal. TM-9 överför vridningsinformation
från en radarstation till PPI.
-
Höjdmätare
PH-40/F anskaffas. PH-40/F är en nickande höjdmätare som
ingår i Strilsystemet. Höjdmätaren fjärrstyrs av en
transmissionsutrustning.
-
Radarstation PS-65/F
anskaffas. PS-65/F var ett komplement till PS-08-kedjan i
Sydsverige där den gav strilsystemet ökad uthållighet medan den
i övriga Sverige blev huvudstrilradar.
-
Radiostation RK-02 börjar levereras.
Behovet av markradio ökade i samband med projekteringen av
Stril-60 och Bas-60.
|
1963
-
Multiplexutrustning TM-7 anskaffas från LM Ericsson.
Radarbilder från radarstationerna PS-08, PS-15, PS-65, PS-66 och
PS-810 överfördes analogt med hjälp av TM-7 och bredbandslänk
till radargruppcentral RGC och luftförsvarscentral LFC.
-
Signalstationsvagn för flygbaser anskaffas och installeras.
-
Rapritelefonsystemet MRX-16,
även kallad rapri-telefonutrustning, konstruerades
speciellt för Luftoperativa radionätet, (LOPRA), ett signalnät
huvudsakligen avsett för för väderdistribution till
flygförbanden via fjärrskrift. En fjärrskriftskanalen (50
Baud) inlagras i telefonkanalen med telegrafiinlagringsterminal
(VT2F) i vardera förbindelseänden.
-
Radiostation TMR-16
beställs. Tmr-16 var en utrustning som skulle användas av
trafikledare fält (TLF) vid Bas-60 och vara placerad i nyframtagna
TFL-kärror för radiosamband med flygplan och för trådsamband med
kommandocentral (KC).
|

TM-10B

Luftförsvarscentral

Fmrp-8
|
1964
-
Radiolänk RL-42A anskaffas från Selenia Italien för anslutning av abonnenter till
försvarets fasta radiolänknät, t ex flygbaser, eller i regionala nät
såsom det luftoperativa nätet, strilnätet m fl. Anskaffas även i
varianterna B och C.
-
Datatransmissionsutrustning T1F och T1G levereras från SRT.
T1F används bl.a. till överföring av peksymbol och
smalbandsradarbild från RGC och radarstation. T1G ingår i
styrdatasystemet. Överföring av data med 1200 Baud resp. 1500
Baud på analog förbindelse med frekvensskift.
-
Det första av
två Lfc/m60
tas i operativ drift och utrustades av engelska företaget
Marconi. I ett LFC typ 1 fanns ett antal taktiska funktioner där
Jaktledaren JAL var högsta ansvarig.
-
Datamux TM-10 anskaffas
från
Selenia Italien. Från obemannade anläggningar i Försvarets
Fasta Radiolänknät, FFRL, överfördes larmsignaler från relästationer
till knutstationer i FFRL. Presentation skedde på glimlamptablå.
TM-10
fanns i versionerna A och B.
-
Fem Radarstationer PS-66 beställs från
Compagnie Francaise Thomson
Huston i Frankrike. Stationerna driftsätts 1970-1972.
-
Fmr-14 Kortvågssändare med
10 kW uteffekt för fjärrskrifts-, morsetelegrafi- och
telefonitrafik i LOPRA tas i operativ drift
-
Markradiopejl FMRP-8
Avsedd som självständigt hjälpmedel för trafikledning på
flygbaser. Denna automatiska markradiopejl använder sig av
dopplerprincipen för bäringsbestämning
|

Tonsvarare, Telefon 386 och datasändare för
OPUS
|
1965
|

Lågspaningsradar PS-15/F

Radiostation Fmr-16

Radiostation Tmr-17
|
1966
-
Radiolänk RL-22
anskaffas från Telettra, Italien
-
Datamuxarna
TM-11A,
TM-11B,
TM-11C och
TM-11E anskaffas från
Magnetic AB
-
Multiplex TM-12
anskaffas från Philips
-
Multiplex TM-13
anskaffas från SRT
-
Leveranskontroll
av tontelegrafisystem WT100 från Siemens
-
Driftsättning av
6
MHz kabelsystem för radarbildöverföring
-
Leveranskontroll
av
tonsvarare samt utredning om driftstörningar
-
Lågspaningsradar PS-15/F
anskaffas. En obemannad C-bandsradar
som ingick i Stril 60-systemet och användes för lågspaning av flygplan
och marina ytfarkoster. Stationen var försvarets första lågspaningsradar
och installerad på toppen av en 100 meter hög mast.
-
Fjärrövervakningssystem för PS15 anskaffas
-
Radiostation Fmr-16 bestod
av Flygradio Fr-16 och en inkopplingsenhet och fanns vid
samtliga flottiljer och flygbaser. Den arbetade på VHF-bandet
102-156 MHz och var amplitudmodulerad (AM) samt användes för
talsamband med flygplan.
-
RL-42 levereras från Selenia
Italien.
En
teknisk milstolpe i radiolänkutvecklingen genom införandet
av halvledare.
-
Tmr-17
Räddningsradio för att avlyssna radiotrafiken
mellan flygtrafikledning och pilot och kommunicera med
flygplan/helikoptrar i samband med ett haveri t.ex. då man från
flygplan kunna dirigeras fram till haveriplatsen och även ha
kontakt med havererat flygplan. Installerades i räddningsfordon
som ambulanser, bandvagnar, räddningsbilar, räddningsbåtar mm.
|

Telefonsystem 46
|
1967
|

Multiplex TM-14
|
1968
|

Fyl-radar PS-810/F
|
1969
|
1970-1979
|
Strilradaranläggning 860, med radar PS 860, anskaffas som en följd
av Luftförsvarsutredning 1967 (LUF 67).
Rörliga indikatorrum (RRGC/T) anskaffas.
Radarstation PS 810 anskaffas för flygtrafikledning.
Inom flygvapnet slås Radiolänk och Trådnätet samman och bildar Försvarets
Telenät (FTN).
Krav på nya funktioner och tjänster ställs i nätet.
Automatisering
av telefontrafiken (ATL) genomförs.
Interfon 70 anskaffas.
Starkt ökat behov av dataöverföring med högre hastigheter uppstår.
PCM-tekniken införs. Digitala abonnentväxlar införs i många
funktioner.
Uppbyggnad sker av Miltex, Milfax och MILPAK.
För Stril 60 anskaffas flygvapnets första markradio på UHF-bandet
Fmr-18.
Ett nytt komplett markradiosystem, med bl.a. Radiostation
RK-03, för flygtrafikledning vid militära freds- och
krigsflygplatser beställs, levereras och installeras
En ny generation fjärrövervakningsutrustningar, med utökad
funktionalitet, tas fram för Försvarets Fasta RadioLänknät. Samtidigt blir konceptet
tillgängligt för andra markteleobjekt genom
FÖ-tjänsten.
|

Spaningsradar PS-66/T

Fmr-18
|
1970
-
Radiostation RK-11
56 radiokanaler beställdes från ITT Fort Wayne, USA för att ingå
i det nordiska Svenorda projektet. En enkanalsutrustning med
sändare och mottagare på UHF-bandet 220-400 MHz med
amplitudmodulering (AM) för talsamband med flygplan.
Utrustningen var utvecklad i USA för att bland annat användas i
det då pågående Vietnamkriget..
-
Radiolänk RL-82
anskaffas från Farinon, USA
-
Spaningsradar PS-66/T
börjar drifttas. I denna radar kombineras hög effekt med ett månglobsystem
som möjliggör automatisk höjdberäkning. Genom avancerad signalbehandling
fick man god elektronisk hållfasthet mot störningar. Fem stationer
driftsattes fram till 1974.
-
Transportabla
RL-förband (TpRL) fas fram
-
Radiostation Fmr-18
UHF-radio för markmontage uppbyggd med halvledare. För
installation i befintliga radioanläggningar. Utrustningen
beställdes från Svenska Philips AB (PTAB). Utveckling och
tillverkning av en mindre förserie beställdes från Motorola i
Scottsdale, USA
-
Radiostation 758 Under
övningar och inför skarpt läge fanns Lv-batterier utplacerade
kring flygbaserna. För att informera luftvärnet om eget flyg var
en Lv-oruoff placerad i flygbasens KC-bunker och skötte
informationen med Ra-758
|

Radiostation RK-03
|
1972
-
Radiostation
RK-03 beställs.
För flygtrafikledning vid samtliga militära flygplatser.
-
Radiolänk RL-23DE
anskaffas från SRA
-
Multiplex TM-15
anskaffas från Lenkurt, Canada
-
Datamuxen TM-21 anskaffas
från Magnetic AB
-
Fyl-radar PS-810/F
levereras. För kontroll och övervakning av civil och militär flygtrafik inom
terminal- och kontrollzoner samt för övervakning av flygtrafiken i
berörda luftfartsleder.
|

Radiolänk RL-24
|
1973
-
Radiolänk RL-24
anskaffas från GTE Italien
-
Radiolänk RL-72
anskaffas från Marconi, Italien
-
Multiplex TM-22
anskaffas från Philips
-
Generation 2 av Fjärrövervakningssystem för Försvarets Fasta
RadioLänknät utvecklas
-
Effektförstärkare 204
levereras. 1970 beställdes Fmr-18 och något senare
radiostation Ra-730 med samma frekvensområde. För att möjliggöra
ett erforderligt täckningsområde för radiosändarna med
erforderligt störhot upphandlades detta effektsteg på
UHF-bandet.
|

TILS markutrustning

Övervakningsutrustningen på en
PS-810 anläggning
|
1974
-
Landningsradar
TILS anskaffas. Taktiskt
Instrumentlandningssystem (Tactical Instrument Landing System)
fpl 37 Viggen. Markplacerad sändarutrustning och
flygplansinstallerad mottagare. Identifierar flygplanets läge i
höjd och sidled och presenterar fortlöpande flygplanets
position för piloten.
-
Smalbandsöverföring av
radarbilder införs.
Systemet infördes i första hand för att öka strilsystemets
flexibilitet och för att möjliggöra överföring av radarbild vid
långa överföringsavstånd. Informationen överförs till central
som ett datameddelande på talkanaler i befintligt tråd- och
radiolänknät i form av ett ”200”-meddelande.
-
Fjärrövervakningssystem
för PS-810 anskaffas
-
Datamuxarna TM-19 och
TM-20 anskaffas från Magnetic
AB
|

Markradiosystem FYL

Tmr-20 med nedsänkt antenn
|
1975
-
Telefonväxel
ETSS anskaffas från GTE, USA
-
UHF radiostation Ra-730
beställs. En markvariant av den mycket lyckade Fr-28. Den 4
juni 1975 beställdes 40 st. radiostationer med separata sändare
och mottagare samt 15 st. sändtagare
-
Markradiosystem FYL
CFV beslutade att hela det då befintliga radiosystemet för
flygtrafikledning skulle bytas ut. Antalet flygplan hade blivit
betydligt fler och det behövdes mer trafikledare och
radiokanaler. Därför började ett helt nytt system att anskaffas.
-
FÖ-Tjänsten
Fjärrövervakningssystem enligt Försvarets Fasta RadioLänknät-konceptet
erbjuds allmänt.
-
Radiostation Tmr-19
anskaffas. En kommersiell fordonsstation från SRA. Kravet var
att de skulle kunna kommunicera med basradiosystemet och ha de
funktioner som Tmr-12 hade.
-
Radiostation Tmr-20
För att komplettera brister i radiotäckningen och för att även
kunna nyttjas som autonom styrdatasändare för PS 860/RIR mm togs
den transportabel sändaranläggningen Tmr-20 fram.
|

U-länk-75
|
1976
|

Radiostation Ra-529
|
1977
|
1978
|

Telefonväxel GTD-120
|
1979
|
1980-1990
|
Den tekniska livslängden på elektroniksystem var kort. Beslut tas om
att ersätta samtliga ledningscentraler inom Stril-60 med nya
centraler för StrilC-90. Ett stort berednings- och
specificeringsarbete startas upp och pågår under hela 80-talet.
Det var också dags att ersätta Bas-60 med Bas-90.
Transmissionen i FTN digitaliseras.
För samverkan på gruppkanalnivå mellan FDM- (FasDetektionModulation)
och PCM-system (PulsCodeModulering) utvecklas transmultiplexer.
Paketförmedling av datatrafiken utvecklas starkt, såväl beträffande
utrustningar som i protokoll.
För Bas 90 anskaffas radioutrustningarna Ra-706,
Ra-530 och Ra-163
och för stridsledning Radiostation Ra-745
Microdatorbestyckade fjärrövervakningsutrustningar och PC-baserade
presentationsutrustningar utvecklas och tillförs FÖ-tjänsten. Fler
typer av marktelesystem utnyttjar konceptet.
|

Spaningsradar PS-860
|
1980
-
Radiostation RA-704 beställs.
Radioutrustning som skulle kunna användas för talsamband med
enheter ur brandkår och polis vid haveri eller tillbud vid
militära flygplatser upplåtna för civil luftfart.
-
Manöverutrustning RAME
beställs hos AGA
-
Spaningsradar PS-860 anskaffas.
Denna station är transportabel och grupperas i första hand i
skyddade siloanläggningar i berg där mast och antenn snabbt kan
sänkas ned. Stationen
är flygvapnets första radarstation
med elektronisk styrd avsökning i höjdled, medan avsökningen i
horisontalplanen sker genom antennrotation.
-
Referensradar PV-882/R anskaffas.
Radarn köptes i tre
exemplar att användas för referensmätningar vid utprovning av PS-870
målföljningssystem. Radarn var en s k ”Beacon” radar som betyder att
sändare och mottagare inte arbetade på samma frekvens.
-
Paketväxel
beställs vid AMNET USA
|

Radiostation Ra-706
|
1981
|

Sändtagare 162

ÖA1-hyllor
|
1982
|
1983
|
|
1984
|
1985
|

Radiostation
Ra-530

BID2,
hyllversion

Radiomottagare 707 |
1986
-
Radiostation 530 beställs.
Ingick i TLF/K som var förkortningen på ”Trafik Ledare Fält
Kortbana”. Innehöll två radiostationer, en på VHF-bandet
118-136,975 MHz amplitudmodulerad (AM) för talsamband med
flygplan och en på frekvensområdet 150 MHz frekvensmodulerad för
talsamband med enheter på marken.
-
Centralapparat för Brand/Inbrott/Driftlarm tas fram till
FÖ-tjänsten
-
Sändtagare 705 beställs.
Ersatte Radiostation Fr-16 som i sin markversion ingått i Fmr-16
vid TWR och KC, i Tmr-16 vid TLF och i Tmr-16B som bärbar radio.
-
Radiostation
Ra-163 Leveranserna av 50 st. radiostationer
startass från BFW som senare följdes av ytterligare
beställningar till ett totalt antal av 138 enheter. De sista
radiostationerna beställdes 1993.
-
Radiomottagare 707 beställs.
Avsedd att användas i Bascentralerna vid Bas-90 för avlyssning
av flygradiotrafik. Utrustningen kom även att användas på andra
platser där behov av att lyssna på den militära flygtrafiken
fanns.
-
Radiolänk
RL-03 införs för för kommunikation mot ls-torn.
|

Spaningsradar
PS-870

Väderradar PV 883/EWR
|
1988
|
1989
|
1990
-
Väderradar PV-883
anskaffas. Under
början av 80-talet bestämdes att prov och försök skulle genomföras med
C-bandsradar syftande till att få ett rikstäckande väderradarnät för väderspaning och prognosverksamhet. Under
1990-talet byggdes, på medel från bl.a. Nordiska Rådet, ett
Nordengemensamt nät för presentation av väderradar upp, benämnt
NORDRAD.
-
Under 1990-talet moderniseras och byter
FÖ-tjänsten namn till
ScadaCom
|